Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jontewe
Har problem med fläkten till klimatanläggningen, den funkar, funkar inte, funkar, funkar inte. Kan ha fullt blås om den står på exvis auto, sen lägger den av tvärt för att efter 10 sek-90 min gå igång igen osv.
Har kollat kontakterna både till fläktmotorn, baksidan panelen, men kan inte återskapa, (starta, avbryta) problemet.
Borde finnas ett relä? var sitter det, kan det vara det? Något annat tips?

Bör säga att vi var bortresta i 14 dagar och mitt barn hade tänt läslampan i baksätet, så batteriet var helt urladdat när vi kom tillbaka. Med ett reservbatteri och startkablar startade den direkt och utan felmeddelande. Samt att efter mitt senaste försök att kolla kontakterna bakom panelen, tog ut dom så att airbaglampan tändes. Dock fanns problemet med fläkten innan.
Tackar på förhand
av volvoR+s60
jontewe skrev:Har problem med fläkten till klimatanläggningen, den funkar, funkar inte, funkar, funkar inte. Kan ha fullt blås om den står på exvis auto, sen lägger den av tvärt för att efter 10 sek-90 min gå igång igen osv.
Har kollat kontakterna både till fläktmotorn, baksidan panelen, men kan inte återskapa, (starta, avbryta) problemet.

Bör säga att vi var bortresta i 14 dagar och mitt barn hade tänt läslampan i baksätet, så batteriet var helt urladdat när vi kom tillbaka. Med ett reservbatteri och startkablar startade den direkt och utan felmeddelande. Samt att efter mitt senaste försök att kolla kontakterna bakom panelen, tog ut dom så att airbaglampan tändes. Dock fanns problemet med fläkten innan.
Tackar på förhand
låter som relät tycker jag.
av Motörhead
jontewe skrev:Har problem med fläkten till klimatanläggningen, den funkar, funkar inte, funkar, funkar inte. Kan ha fullt blås om den står på exvis auto, sen lägger den av tvärt för att efter 10 sek-90 min gå igång igen osv.

Tackar på förhand
Lämnade ni ert barn i bilen i 2 veckor?? :shock: :D :D
av jontewe
:) Japp, lampan var ju tvungen att vara tänd så att hon kunde läsa när det var mörkt :)

Men ändå.....

Någon som vet var reläet till fläkten sitter, det var ju det som blev frågan:)
av Motörhead
Styrs inte fläkten av en styrmodul? Sitter det då nått relä där? Tveksam.
Styrmodulen talar väl om för fläkten när den ska gå och med vilken hastighet!?
Jag har ett annat problem (se "missljud....) att efter ett tag så komer det inte in nån luft gemon intagen trots att fläkten och ac:n går. Samt att klaffarna låter som tröskverk med ett fasligt rasslande.
av roggama
Du kanske måste åka till volvo och radera felkoder och uppdatera mjukvaran..skulle byta lampor i panelen och sen var det bara cirkus av alltihop,fick åka och ta bort felkoder och uppdatera sen funkade fläkten igen. :roll:
av Kena
Ett tips, köp en felkodsläsare/nollare och gör sånt själva. Kan man köra mus kan man köra avläsare. Köpte en själv Geniscan tror jag den heter, busenkel och gav 500 för en demad en, men en ny kostar 7-800kr.
av Pelle
Men alla felkodsläsare kan tyvärr inte läsa och nolla koder från t.ex ecc eller larm...

Här krävs oftast dyrare prylar så kolla noga innan du köper !
De billigare kodläsarna läser nämligen oftast bara ut koder från motorstyrningen.
En som definitivt kan läsa felkoder från ECC:n är bl.a: PPC:s Diagnos verktyg
http://www.ppc-diagnos.com
Kostar 3950 + moms men klarar alla enheterna i bilen.
av jontewe
Har idag varit hos Bilia och fått felkoderna avlästa utan kostnad (suverän sevice bilia Vinsta!) Efter att ha nollat alla koder så återkommer ett, låg signal kupéfläktmotor. Någon som vet vad det kan betyda??
Efter att ha nollat igen så kom inga felmeddelanden, fläkten funkade fortfarande inte. Efter att ha kollat felkoderna ytterligare en gång efter ca 30 min återkom felet, låg signal kupefläktmotor.

Vad betyder låg signal kupefläktmotor?????

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]