Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoXC90
Jag har en XC90 -03, mina bakdäck slits väldigt snett. Längst ytterst på däcket är de nästan blankslitna och innerst är de nästan nya. Vad kan detta bero på?
Vad göra?

Sommardäcken som detta är följde med bilen och har säkert slitits ner under en längre tid. På vinterdäcken som vi körde med under vintern syns inte detta, men dessa däcken är ganska nya.

MVH/XC90
av Frigge
Det betyder att det är dags att göra en hjulinställning :wink:
Normalt sett räcker det med det men har du otur kanske något är skadat i bakvagnen på grund av att någon varit på en liten sten kanske :roll:
av VolvoXC90
Tackar för svaret!
Vad kostar det att göra en hjulinställning?
Båda däcken slits precis lika mycket och på samma ställe.
Dom har bytt bakhjulslager för inte så länge sedan.

MVH/XC90
av Frigge
1000-1500:- för en 4-hjulinställning.

När man byter lager lossar man inget som påverkar hjulinställningen.
av svensen
Det kan også være et resultat av at du kjører fort i svingene og har litt for lavt lufttrykk bak.

Mvh
Sven
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du köpt bilen nyligen kanske de slitna däcken som sitter bak nu har suttit fram förut?

Gör en fyrhjulsinställning och var sedan observant på slitaget.

/Martin
Användarvisningsbild
av iaken
Däckfirmor gör ofta 4-hjulsmätning och justering. Jag fick betala 650kr hos Däckman i GBG
av uffeason
Hade samma problem på min XC90 -04. Enligt min däckhandlare så var detta vanligt. 4-hjulsinställning och så nya däck, så är det OK.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Om du befinner dig i Gbg området så vet jag att Pekkas på hisingen är billigast på framvagnsinställning (antar/förutsätter att de gör även bak vagnen...).

ligger i ett industri område på väg mot tuve....
av VolvoXC90
Tackar så mycket för alla svar och tips! Volvo tar 1275kr och Vianor (ligger precis där jag bor) tar 875kr. Vad skulle ni göra, skulle ni ta det billigaste eller hos Volvo?

Jag tror det lutar åt Vianor :D

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]