Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roband915
Leker med tanken att köpa en 2.4T från t.wx bildelsbasen o sätta i min (fullt fungerande) V70 2.4. Enbart för att jag kan tänka mig att det är lite roligt men kanske kanske få lite mer klös? Däremot har jag aldrig gjort något liknande så min fråga är om det är att ta sig vatten över huvudet? Hur mycket jobb är det? Söker på forumet o på nätet samtidigt för att samla info förstås. Det är väl samma växellåda i alla V70:s eller?
Byt bil istället. Det är billigare och enklare. Eller om du har en 140hk byta till 170hk mjukvara.

Bytet är såklart möjligt, men det finns några saker som krånglar till det. Växellådorna är inte nödvändigtvis exakt samma. Dem finns i flera versioner och Volvo har blandat en del under åren. Dem passar ju dock generellt oavsett vilken man väljer. Att flytta över motorn är inte direkt svårt. Att byta kabelhärva borde inte heller vara så svårt. Byta främre delen av avgassystemet lär ju göras. Det krångliga är styrbox, eller mjukvara rättare sagt. Du lär hitta någon som laddar in turbomjukvara i din styrbox.

Sen är det ju såklart inte tillåtet att göra det motorbytet och skulle man råka upptäcka det på besiktningen så blir det tråkigt.
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.