Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zvedberg
Jahapp, då har katastrofen slagit till. :cry: Min S60 har fått diagnosen läckande topplockspackning. Den går inte ordentligt på alla cylindrar och jag får ett rejält övertryck i kylsystemet. Felkoderna säger bl.a. misständning cyl 5. Ska man behöva råka ut för sådant här på en -02:a som gått 11000 mil? Är det någon annan här på forumet som varit med om det?
Användarvisningsbild
av camaro69
Jo du Zvedberg.

Förstår den ledsna minen. Kostar några sköna tusenlappar.

Men det är ju inget unikt att topplockspackningar pajar.
Bilen har ju nästan gått 3 varv runt jorden fyller väl snart 6 år.

Mitt ex lyckades köra sönder en motor på 250 mil. Termostaten stängde helt och motorn kokade. Men hon skulle ju bara hem, och det var ju bara fyra mil kvar.

"Jag tyckte den gick lite konstigt", blev kommentaren. Att tempmätaren stod i botten: "Ja, vadå"

Det beror inte på miltalet utan på den som kör. Sen kan man ju få "hjälp" att köra sönder grejorna.

Lycka till.

:D
Användarvisningsbild
av greeeken
Tycker inte det är nån förklaraing att den rullat runt jorden att par gånger eller är 5 år gammal.
Sånt ska ju inte hända på en sådan ny bil.
Användarvisningsbild
av zvedberg
Om man kör omkring med tempmätaren i botten får man ju räkna med sånt här, men det har jag definitivt inte gjort. Om det här är Volvokvalitet ska jag omedelbart byta tillbaka till Toyota igen. Min S60 som jag ägt i drygt 1½ år har stått betydligt mer på verkstad än min gamla Supra gjorde under de sju år jag hade den. Den var dessutom nio år gammal när jag köpte den. Volvon är fem...
Användarvisningsbild
av greeeken
Då har du fått ett måndags exemplar kan man gissa.
Vid normal körning ska sånt inte hända, även om du kör lite hårt så ska sånt inte hända.
Användarvisningsbild
av #27
zvedberg skrev:Jahapp, då har katastrofen slagit till. :cry: Min S60 har fått diagnosen läckande topplockspackning. Den går inte ordentligt på alla cylindrar och jag får ett rejält övertryck i kylsystemet. Felkoderna säger bl.a. misständning cyl 5. Ska man behöva råka ut för sådant här på en -02:a som gått 11000 mil? Är det någon annan här på forumet som varit med om det?
Tråkigt att sånt händer men vad har du för försäkringsbolag kan kanske ta de på maskinskadeförsäkringen så blir de lite biligare..
av Frigge
Varför en sån sak händer kan ingen svara på, det finns många möjliga orsaker som du själv kanske inte ens känner till. Kanske har det uppstått ett läckage i systemet när tidigare ägaren hade bilen, denne har missat alla varningar och fortsatt köra. Kanske hade han turen att inget hände vid det tillfället men nu händer det dig istället. Detta är inte på något sätt vanligt på Volvomotorer utan oftas har det en logisk förklaring sen tidigare.
Användarvisningsbild
av zvedberg
Jag har helförsäkring hos Volvia så visst ska det finnas en maskinförsäkring till hjälp.
av Frigge
zvedberg skrev:Jag har helförsäkring hos Volvia så visst ska det finnas en maskinförsäkring till hjälp.

Ropa inte hej........

Om du har en Maskinskade försäkring beror på vilkoren.

Har du köpt bilen av en Volvohandlare har man normalt sett
en Maskinskada upp till 15000 mil, dock inte om du köpt bilen privat
eller av en icke Volvohandlare.
Användarvisningsbild
av zvedberg
Jag har köpt den av en Volvohandlare.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]