Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AxelCars
Tjena alla här, jag är en nybliven volvo entusiast och jag har tänkt mig att köpa en s60.
Då ska jag komma till minna frågor:
1: jag vill ju helst ha en s60 T5, men det blir lite dyrt för mig. Då är frågan, ska jag köpa en 2.5 t eller en 2.4 t, jag har läst runt lite och som jag förstår så är 2.5an inprincip en T5 fast med lite svagare turbo, är detta sant.
Många som jag känner har 2.4an, är det något fel på 2.5an eller varför är den mer ovanlig?

2: när jag väl skaffar mig denna s60 så vill jag gärna lyfta den så jag kan köra lågt men ändå inte ha problem med fartgupp ;). Jag kan inte hitta något företag som säljer luftfjädring till s60 som inte kostar typ 40k, så jag undrar vilka luftfjädringar som kan passa på s60 från andra bilar?
Användarvisningsbild
av frasse4
Nej 2.4T och 2.5T baseras båda på 2.5 l motorn och har högre komp än en T5:a som är på 2.3 l. 2.5T är en nyare motor som kom 2004. Jag skulle välja 2.5T före en 2.4T.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Vill du ha ett luftsystem som passar rakt på blir det dyrt. Är man däremot kunnig och har tillgång till utrustning så man kan bygga så kan man komma undan billigare om man bygger egna fjäderben och så.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Så länge det byggs på rätt sätt så bör det gå igenom. Det finns folk vad jag sett som kört med hemmabyggen på äldre modeller, men hur dem gjort vid besiktning vet jag inte.

Men det är ju inte helt enkelt att bygga ett väl fungerade luftsystem från grunden. Och sedan lär man ju jämföra kostnaden mellan universal och modellanpassad.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]