Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cujo123
Hade bilen inne för missljud kring multiremmen på nyköpt beg. Xc90 d5-14. Fick den utbytt pga sliten. Tjejen hämtade bilen och det var inte längre något ljud från området.

Några timmar senare när jag startade den så hördes ett konstant högt ringande ljud från området. Svinhögt, låter som en klocka som ringer in på en skolgård. Metall mot metall liksom.

Ingen skillnad om ac är på eller av. Ljudet är konstant och följer inte varvtalet utan det är likadant hela tiden som multiremmen driver.
Försökt att googla och youtuba men jag hittar inget liknande ljud så jag förstår inte vad det kan vara? Ett lager i generator? En bult som är för långt inskruvad och ligger emot remskivan? Någon som har en idé?

Länk till ljud:
https://youtube.com/shorts/Odn4FJCAdrk?feature=share
Senast redigerad av 1 Cujo123, redigerad totalt 0 gånger.
av panth0n
Åfysatan det där är något lager som skär närsom. Dags att hänga av multiremmen och lyssna på vilket av alla hjul som håller på att skära. Finnes där inget oljud så är kamremmen nästa att hänga av och återigen lyssna.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
panth0n skrev:Åfysatan det där är något lager som är glappt. Dags att hänga av multiremmen och lyssna på vilket av alla hjul som håller på att skära. Finnes där inget öjud så är kamremmen nästa att hänga av och återigen lyssna.
Hänga av kamremmen? 1:a april var ju igår....
av Cujo123
Men borde inte ett dåligt lager föregås av missljud innan det låter sådär starkt?
Det kom ju från ingenstans. Bilen lät bra när hon hämtade den och körde hem den. Sen när jag startar den igen några timmar senare så låter det sådär illa direkt
av panth0n
kebabpizza skrev:
panth0n skrev:Åfysatan det där är något lager som är glappt. Dags att hänga av multiremmen och lyssna på vilket av alla hjul som håller på att skära. Finnes där inget öjud så är kamremmen nästa att hänga av och återigen lyssna.
Hänga av kamremmen? 1:a april var ju igår....
Ja? Hänga av kamremmen och lyssna om något lager går trögt medans man snurrar dem? Inte f*n vill man starta motorn i onödan när den låter så? :-o
Senast redigerad av 2 panth0n, redigerad totalt 0 gång.
av panth0n
sicnarf skrev:Hänga av kamremmen? 1:a april var ju igår....
:-D
Jag hade inte velat starta min motor om den lät sådär. Då skulle ja plockat av rem/remmar och snurrat alla hjul för hand tills det att jag hittar felkällan.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]