Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Har varit i kontakt med en verkstad för byte av båda inre styrlederna på min s60 2004 och dom vill även byta styrstagen vilket ger en extrakostnad på drygt 3000:-
Varför ska man byta styrstag när styrlederna bara är lite lite glapp enligt Bilprovningen?
Jag behöver göra en hjulinställning efter att en liten privat verkstad bytt båda yttre styrlederna men inte gjort hjulinställning efter och tycker då att det är lika bra att byta inre styrlederna samtidigt, annars blir det ju nedslag på besiktningen om något år eller så
Användarvisningsbild
av Erik Å
Byta styrstag, what? :-/
Pinnen/staget sitter ju ihop med inre styrleden.. finns väl bara inre och yttre styrled ;-)
Men jag ser att inre leden kallas för styrstag i en del webbshoppar.. jaja, varför inte :-)
av UnleashFusion
när verkstan ändå ska byta yttre och du behöver göra hjulinställning är det kanske lika bra och göra både yttre&inre samtidigt så vet du att du har nytt där och kommer klara flera år framöver. Jag gissar att den extra kostnad på 3000kr innehåller hjulinställning och byte av samtliga styrleder ?
av Anette62
Nej det är bara styrstagen som den kostnaden gäller! Sen vill dom ha drygt 3200:- för styrlederna och nästan 2000:- för hjulinställning. Så strax under 8000:- totalt!
av UnleashFusion
Anette62 skrev: fre 17 mar 2023, 12:53 Nej det är bara styrstagen som den kostnaden gäller! Sen vill dom ha drygt 3200:- för styrlederna och nästan 2000:- för hjulinställning. Så strax under 8000:- totalt!
Det låter dyrt!
Ytter styrled vänster+höger: https://www.trodo.se/parallellstagsled- ... r-26676-02 + https://www.trodo.se/parallellstagsled- ... r-26677-02
och 2x av inre styrled: https://www.trodo.se/inre-styrled-lemforder-28961-01 (dock finns det en annan version också med "ZF" men jag tror det är "SMI"(som jag länkade ska vara rätt) men om någon annan vet bättre så får ni kommentera så Anette inte köper fel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Be om offert för byte av inre styrled på båda sidor (de yttre var redan nya, eller?) plus justering av toe på framhjulen. Absolut ingen annat! :-D
Nu brukar väl inre styrled hålla ungefär dubbelt så länge som den yttre, är det inte uppenbart glapp där skulle jag vänta med att byta..
Spindellederna däremot brukar ta slut långt innan inre styrlederna enligt min erfarenhet.. På en del Volvo måste man byta hela länkarmarna och efter det bör man kolla upp toe.

ps Damaskerna på styrväxeln är förmodligen rätt sköra efter 20 år. Skaffa nya om du tänker byta inre styrleder..
av Anette62
Då kanske jag ska lugna mig med styrlederna och bara göra hjulinställning.
Eftersom mina däck blivit mycket mer slitna på innerkanten så är det ju något som behöver korrigeras
Användarvisningsbild
av Erik Å
Däck är dyra, det är smart att kolla upp toe-inställningen snart :-)
Övriga inställningar i framvagnen ska inte ändras av att man byter yttre styrled.
Caster och KPI är överhuvudtaget inte justerbara. Och de är inte särskilt kritiska heller..
Camber (kobent/hjulbent) kan man kolla med ögonmått; står framhjulen till synes vinkelrätt mot marken när man tittar på bilen framifrån då den står på plan mark så är de inom tillåten tolerans. Bakhjulen brukar vara en liten aning (1-2 grader dvs nätt och jämnt märkbart) "kobent". Titta på andra bilar (undvik dock gamla BMW och Volvo V50) så ser du hur det ska se ut.
Alltså behöver du bara ge verkstan pengar för att justera "toe" på framaxeln, de vill annars gärna fakturera fyrhjulsinställning..
(titta ner på dina fötter så förstår du precis hur toe-out respektive toe-in fungerar) :-D
Slits bakdäcken på innerkanten så kan det förstås vara läge att kolla toe på bakaxeln också.
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]