Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HAgriPower
Hej jag köpte nyss en XC 70 a traktor från 2003.
Jag har lite problem med den.
Den sotar jätte mycket. och det står att den förbrukningen ligger runt 46 liter ibland. kan detta verkligen stämma.
Hur får jag den att ligga på 1500 varv? Automat.

MVH HugoAgriPower

2003 D5 Cross Country
av mattiasv60
Hej,
det är troligen så att förgående ägare tyckte det var jättekul att den sotar och därför "sotoptimerat" den. Antingen ligger det i mjukvaran eller så hänger det någon trimbox någonstans. Optimeringen eller trimboxen behöver bort för att lösa det. Förbrukningssiffran talar ju också för att motorn/insprutningen luras på något vis..

Vad menar du med att "få den att ligga på 1500 varv" ? Lagom gas, rätt växel ?
/M
av HAgriPower
Jag,har automat växel, (3 ) det var en tjej som ägde bilen innan mig. Bilen är spärrad i ECU Det jag menar med 1500 varv är för att få den att gå lite mjukare.
den växlar ibland upp till 3000 varv och då sotar den riktigt mycket :-)
Den bryter i 29kmh. Gasen är väldigt snabb, räcker att man bara nuddar lite grann så gasar den. Jag försöker släppa på gasen, men ändå ha foten väldigt löst, på gasen...
Finns det något som man skruvar på för att fixa gasen..?
// H
av mattiasv60
Det är nog en vanesak att vara mjuk på gasen.
Annars vill den säkert gå ner på 2ans växel. Fungerar inte farthållaren så du kan köra på den på raksträckor mm ? Då reglerar ju bilen själv gaspådraget
/M

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]