Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har renoverat min Volvo s60 2.5t (b5254t2) då topplockspackningen hade gått sönder och behövde bytas.
När jag startade upp den för första gången så märkte jag att den gick otroligt dåligt. Man kan beskriva ljudet som en traktor i att det "puttrar" och den låter väldigt högt. Dessutom skakar motorn rätt mycket.

Jag tänker att det kan vara att någon eller båda kamaxlarna som är fel inställda.
Värt att notera är att grenröret på avgassidan blir varmt på 5 sekunder från att man startar kallt så troligtvis öppnar den ju innan förbränningen är klar.

Jag har försökt kolla så att markeringarna på kamaxlarna/vevaxel stämmer och det ser dom ut att göra men det är lite svårt att se. Finns det något annat sätt att kolla det kanske?

Under hela arbetet så skruvade jag aldrig bort kamaxeldreven från kamaxlarna så dom är fortfarande rätt inställda i förhållande till varandra.

Jag var dessutom lite dum i att jag inte använde ett låsverktyg för att göra arbetet.

Har ni några idéer på hur jag kan kolla inställningen eller vad annat det kan vara för fel?
Bultar man fast toppen utan att ha kamaxlar och vevaxel låsta finns det nog risk att någon ventil är krökt.. :oops:
Prova att vrida runt vevaxeln för hand med spärrskaft och hylsa på remskivebulten och känn om det är bra komp på alla fem cylindrarna.
Erik Å skrev:Bultar man fast toppen utan att ha kamaxlar och vevaxel låsta finns det nog risk att någon ventil är krökt.. :oops:
Prova att vrida runt vevaxeln för hand med spärrskaft och hylsa på remskivebulten och känn om det är bra komp på alla fem cylindrarna.
Tog ut tändstiften innan första uppstarten och drog runt sakta men kände inte det minsta motstånd. Om jag ska testa din idé med tändstiften i, hur ska det kännas när man drar runt? Den är ju 5 cylindrig
Var och en av de fem cylindrarna passerar hela fyrtaktcykeln på två vevaxelvarv dvs 2*360 = 720 grader
Så mellan varje kompressionsslag blir det då 720 / 5 = 144 grader på vevaxeln eftersom de ligger jämnt utspridda :-)
Det ska ta emot bra på varje kompressionsslag och framför allt ta några sekunder innan trycket pyser ut.
Står man kvar länge på övre dödpunkten på respektive cylinder så fastnar man i "vakuum" i stället och få ta i för att komma ur. :-/ Helt normalt.
Men det viktiga är att det känns ungefär likadant på alla fem kompressionsslagen och att trycket inte pyser ut ögonblickligen.
Har du en krökt ventil kommer du med all sannolikhet märka att motståndet är i princip obefintlig på den cylindern ;-)
ps Vevaxeln roterar medurs sett från remskiveänden, dvs åt samma håll som hjulen då man åker framåt..
timtob2 skrev:
Marlboroman skrev:Vad gick du efter när du nollade vevaxeln?
Gick efter klacken på blocket och ställde så att klacken på kamaxeldrevet var mittemot. Dock lite svårt att se om det blev perfekt som sagt.
Vilken klack siktade du kamaxeldreven emot?
Den där "klacken" tycker jag är brottsligt dålig, vad är poängen med att den är vinklad? Hur lätt är det inte att tro att det är andra ändan på den (som är mer mot framändan på bilen) som är markeringen om man har lite svårt med 3D seendet där nere. Men det är ju alltså den ända på klacken som är längst mot bakänden på bilen, där den vinklar och blir vinkelrät mot remmen några mm. Vet dock inte om det ser exakt lika ut på alla motorer men gissar att det gör det.
dnordenberg skrev:Den där "klacken" tycker jag är brottsligt dålig, vad är poängen med att den är vinklad? Hur lätt är det inte att tro att det är andra ändan på den (som är mer mot framändan på bilen) som är markeringen om man har lite svårt med 3D seendet där nere. Men det är ju alltså den ända på klacken som är längst mot bakänden på bilen, där den vinklar och blir vinkelrät mot remmen några mm. Vet dock inte om det ser exakt lika ut på alla motorer men gissar att det gör det.
Jag håller med om att den är konstigt gjord men som tyr var är den rätta klacken markerad med en vit märkpenna från fabriken
Erik Å skrev:Var och en av de fem cylindrarna passerar hela fyrtaktcykeln på två vevaxelvarv dvs 2*360 = 720 grader
Så mellan varje kompressionsslag blir det då 720 / 5 = 144 grader på vevaxeln eftersom de ligger jämnt utspridda :-)
Det ska ta emot bra på varje kompressionsslag och framför allt ta några sekunder innan trycket pyser ut.
Står man kvar länge på övre dödpunkten på respektive cylinder så fastnar man i "vakuum" i stället och få ta i för att komma ur. :-/ Helt normalt.
Men det viktiga är att det känns ungefär likadant på alla fem kompressionsslagen och att trycket inte pyser ut ögonblickligen.
Har du en krökt ventil kommer du med all sannolikhet märka att motståndet är i princip obefintlig på den cylindern ;-)
ps Vevaxeln roterar medurs sett från remskiveänden, dvs åt samma håll som hjulen då man åker framåt..
Tror jag gjorde rätt: drog så att den var innan ettans cylinder var i topp, sen kollade jag på kamaxeln och drog runt några varv på kamaxeln och kännde 5 kompressorer per varje rotation av kamaxeln om du förstår hur jag menar.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]