- lör 04 mar 2023, 14:20
#1532815
Hej. Jag har renoverat min Volvo s60 2.5t (b5254t2) då topplockspackningen hade gått sönder och behövde bytas.
När jag startade upp den för första gången så märkte jag att den gick otroligt dåligt. Man kan beskriva ljudet som en traktor i att det "puttrar" och den låter väldigt högt. Dessutom skakar motorn rätt mycket.
Jag tänker att det kan vara att någon eller båda kamaxlarna som är fel inställda.
Värt att notera är att grenröret på avgassidan blir varmt på 5 sekunder från att man startar kallt så troligtvis öppnar den ju innan förbränningen är klar.
Jag har försökt kolla så att markeringarna på kamaxlarna/vevaxel stämmer och det ser dom ut att göra men det är lite svårt att se. Finns det något annat sätt att kolla det kanske?
Under hela arbetet så skruvade jag aldrig bort kamaxeldreven från kamaxlarna så dom är fortfarande rätt inställda i förhållande till varandra.
Jag var dessutom lite dum i att jag inte använde ett låsverktyg för att göra arbetet.
Har ni några idéer på hur jag kan kolla inställningen eller vad annat det kan vara för fel?
När jag startade upp den för första gången så märkte jag att den gick otroligt dåligt. Man kan beskriva ljudet som en traktor i att det "puttrar" och den låter väldigt högt. Dessutom skakar motorn rätt mycket.
Jag tänker att det kan vara att någon eller båda kamaxlarna som är fel inställda.
Värt att notera är att grenröret på avgassidan blir varmt på 5 sekunder från att man startar kallt så troligtvis öppnar den ju innan förbränningen är klar.
Jag har försökt kolla så att markeringarna på kamaxlarna/vevaxel stämmer och det ser dom ut att göra men det är lite svårt att se. Finns det något annat sätt att kolla det kanske?
Under hela arbetet så skruvade jag aldrig bort kamaxeldreven från kamaxlarna så dom är fortfarande rätt inställda i förhållande till varandra.
Jag var dessutom lite dum i att jag inte använde ett låsverktyg för att göra arbetet.
Har ni några idéer på hur jag kan kolla inställningen eller vad annat det kan vara för fel?