Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
God kväll!

När jag bytte krängningshämmarbussningarna så hade jag ju bukplasten bortskruvad.

När jag låg under bilen och tittade upp mot turbon så hängde det en droppe olja på lägsta punkten på turbon och det var lite fuktigt på bukplasten.

Någon teori om vad detta kan bero på?

Den går som den ska. Den har i alla fall inte dragit nån olja tidigare, men nått kan ju ha hänt och den börjat nu?

Har trots ingen oljeförbrukning tyckt att det luktar en liten nyans olja från avgaserna.

Jag hade in den i höst för byte av olja i lådan och rengöring av vevhusventilation.

Den har ju bara gått 21000 så nyss inkört med andra ord :)

XC70 2.5T Automat 2004
av binkie
Svårt att säga ugan någon bild eller liknande men vanligt att de läker ifrån returröret. Ganska enkel operation att byta packningen mellan röret och turbon och o ringen mellan blocket och turbon.
Användarvisningsbild
av Greffel
Låter som rätt mil för att tro att det är oljereturen.
Går väldigt lätt att byta på en framhjulsdriven bil, på AWD måste du plocka bort vinkelväxeln. ( vilket bara tar tid och normala verktyg och kunskaper.
Som alltid när man skruvar ner saker anser jag att man bör byte/kontrollera eventuella kommande problem.
SÅ är det en AWD och du plockar bort vinkelväxeln kollar du över spline's och byter hylsan om det behövs och absolut minst återfettar hylsan med volvos original fett. (Kostar några tior)
Användarvisningsbild
av Greffel
Såhär ser det ut gissar jag, gör rent noga och plocka bort oljereturen.
Denna gör du rent på insidan med.
Tag med dig oljeretursröret till Volvo och kolla direkt i affären att du får rätt packning.
Bilagor
20210124_094717.jpg
20210124_094717.jpg (673.56 KiB) Visad 801 gånger
av trasker
Greffel skrev:Såhär ser det ut gissar jag, gör rent noga och plocka bort oljereturen.
Denna gör du rent på insidan med.
Tag med dig oljeretursröret till Volvo och kolla direkt i affären att du får rätt packning.
Exakt så där såg det ut!

Jag har ju fyrhjulsdrift så då blir det en lite större operation då!

Hur bråttom är det att åtgärda detta tro? Kan det vänta 50-60 mil utan att riskera följdproblem?
Användarvisningsbild
av Greffel
Borde vara hur lugnt som helst, men det kan lika gärna vara tätt i oljereturen så att din turbo inte får oljeflöde.
Tänk om den skulle rasa om 35mil.... :)
av Storfot
Frågan är hur bra din vevhusventilation fungerar. Du hade ju visserligen lämnat in den för rengöring, men det brukar väl ofta innebära lite duttande med tryckluft och det räcker ju inte om den kleggat ihop ordentligt.
Är den tät så läcker det gärna vid oljereturen. Om den å andra sidan är i bra skick så är det inget övertryck vid oljereturen och då ska det vara rejält dåliga packningar för att det ska läcka.
av trasker
Finns det något bra sätt att undersöka hur bra vevhusventilationen fungerar utan att skruva ner och plocka loss?

Jag vet att man ofta pratar om att plocka bort oljelocket och sätta på en gummihandske. Ska handsken sugas ihop för att vevhusventilationen ska anses vara i OK skick? Eller får den blåsa upp men bara lite? Det blir ju en subjektiv bedömning.
Användarvisningsbild
av Greffel
Fungerar vevhusventilationen så kan du inte missta dig, handsken kommer tydligt sugas ned i hålet.
av trasker
Greffel skrev:Fungerar vevhusventilationen så kan du inte missta dig, handsken kommer tydligt sugas ned i hålet.
Tack då ska jag testa. Men om den inte sugs ner trots att verkstan nyss har rengjort den på nått enklare sätt som inte innebär bortmonterande av insug osv, är det då givet att det är vevhusventilationen som är tät eller kan det lika gärna vara dessa rör runt turbon?

Det börjar kännas som en stor operation detta :-o

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]