Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tega
står i valet och kvalet,ska byta bil men vet inte om jag ska satsa på en automat? En sak är i alla fall säkert det ska vara en v70 d5a. Men som sagt det skulle vara kul att höra lite åsikter angående växellådan, själv har jag aldrig haft någon automatväxlad bil så det är kanske dax nu?Hur är det att dra husvagn m.m?
av rob.nilsson
Jag köpte min första automat för ett tag sedan,
en S60 2,5T -04 med geartronic lådan.
Jag kan säga redan nu att jag kommer aldrig
köpa en bil med manuell låda igen.

Men smaken är ju olika.....
av Uffe S
Skaffade också min första bil med automat för några månader sedan.
En S60 T5 -05 med geartronic.
Oerhört bekvämt, speciellt vid stadskörning.

Kan inte säga att jag riktigt är överens med lådan vid lite mer inspirerande körning, oavsett om jag använder det manuella läget eller ej. Men har som sagt inte haft bilen så länge än. Det kanske kommer. Sen drar min rätt friskt med soppa när jag kör i stan.

Har själv aldrig dragit tungt med automat, men en kompis kör en V70 D5 -05 med släp i sitt jobb som resemontör . Han nämnde nångång att han störde sej på att lådan inte låser växeln när han ligger i runt 80. Typ att vid minsta lilla gaspådrag så varvar det på och 'slirar'.
Tydligen väldigt irriterande om man kör mycket.
av olson
Jag kan inte komma på något ql med att trampa på en pedal och dra i en spak hela tiden, så jag byter inte bort automaten.
av Ugbugg
Körde manuellt i 12 år, sen köpte jag min S60 automat. Kommer aldrig att byta tillbaka till manuellt.
Användarvisningsbild
av håret
jag har en v70 -01 med aut o geartronic. aldrig mer manuell.
Användarvisningsbild
av cycler
Har visserligen inte prövat de nya automatarna......

Men om vi kan bortse från det så _hatar_ jag automat....

Känns som man måste köra lite "aggressivare" med gasen för att komma iväg.....

Den drar lite mer soppa...

Däremot kan jag tänka mig att jag ändå skulle vilja ha det i en firma bil som uteslutande går i stan...... men aldrig i en privat bil.

/C
av Marbas
Att växla är halva nöjet med att köra bil...

Men som sagt, kör man bara i stan så är det smidigare med automat, men det kommer nog jag aldrig att köpa...
Användarvisningsbild
av greeeken
Om du är lat som dom flesta här så väljer du automat. Om du inte gilar att växla så kanske du borde köra bilspel på datan så slipper du.
Om du vill köra bil så väljer du manuell. då ingår det att växla oxå.
Men som en del skriver är det mkt stads körning så är nog automat att föredra.

Själ så föredrar jag manuell.

Tycker du ska testa båda så vet du själv vad du vill ha.
av zebulonm
Brorsans bil har automat och farsans har manuell. Samma motor och årsmodell. Vi åkte till Norge (60 mil) och brorsans med automat drog mindre bränsle. Tycker att min V70 drar ganska mycket i stan med automatlådan och kallstarter. Men på landsvägskörning går den på 0,75-0,73 vid farthållare och 110km. Det tycker jag är ok för det är ju en rätt stor bil.
Ska aldrig aldrig köpa en bil med manuell igen. Om jag inte skall köpa en liten banracerlekbil vid sidan om då vill säga ;-)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]