Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Armering
Jag har kollat runt lite på forum men får inget riktigt svar eller så är det lite större skillnad för dem.
Har en v70N från 2004 med orginal manuella stolar, har då fått chansen att köpa elstolar fram där som är från en 03 eller typ 02, men då har jag hört att det går helt enkelt inte med alla funktioner, vilket känns lite tråkigt om det är så, därför jag frågar alla här som är lite mer kunniga.
av Gustis40g
Nu kan jag inte helt hundra, men tror 04 fick nytt canbus protokoll, men kommer inte ihåg om de fick ford kontakten också eller inte. I vilket fall så brukar elstolen gå att flytta, men minnesfunktionen kommer inte fungera, finns även stor chans att stolen aldrig stänger av sig själv och kommer döda batteriet, då måste man sätta en strömställare för stolen sig själv.

Om din bil även har ford kontakten får du löda om, tror även ford kontakten har med kablar än vad volvo kontakten har, men går fortfarande konvertera om, men det är krångligt. Sen har jag för mig det är skillnad i stolsvärmen, inte hundra att den kommer fungera..

Är rätt mycket krångel men det går, jag hade personligen väntat och bara tagit från en bil med samma årsgång.

Jag har för mig Stefan Bergman har en video när han byter till elstolar, men då går han åt andra hållet, alltså att han tog stolar från en nyare bil.
av Armering
@Gustis40g, Hej tack för svar, hörde lite om det här med andra kontakter men har för mig att elsystemet byttes 05 till facelift därför jag tänkte att det teoretiskt hade kanske funkat men man vet aldrig, dock jag får väl kolla vad jag har i min, antar att det är något fördraget?
av glock40sw
Har inte kopplingsschema för 04 ,men jämförde schemat för 03 och 05 och de var helt olika om kopplingar för elstolar . Om 04 är lika med 03 ser jag inga problem för att montera äldre elstolar .
All can info händer mellan styrknappar på stolen och styrboxen PSM .Endast ökade strömmatning är kopplade till ett relä på CEM. MY 05 är helt annat med kommunikation mellan CEM och PSM.
av Armering
glock40sw skrev:Har inte kopplingsschema för 04 ,men jämförde schemat för 03 och 05 och de var helt olika om kopplingar för elstolar . Om 04 är lika med 03 ser jag inga problem för att montera äldre elstolar .
All can info händer mellan styrknappar på stolen och styrboxen PSM .Endast ökade strömmatning är kopplade till ett relä på CEM. MY 05 är helt annat med kommunikation mellan CEM och PSM.
Har bytt andra diverse eldelar från en tidigare, så tror egentligen inte heller detta ska va problem, skulle ju inte vara lika logiskt om typ bara stolen är annorlunda 03 till 04. Men antar att ända sättet att egentligen veta är att köpa och prova. Kan vara risk för mig dock att det måste programmeras in men man får se :)
av Armering
Hilmer skrev:Programvara krävs för att få det att fungera, kommer i bästa fall kunna justera stolen under 30sec men sen stängs det ner, och minnesfunktionen fungerar naturligtvis inte heller.
Tack för svar, var nog det som tyvärr jag förväntade mig, antar att det är en ganska hög summa för att fixa programvara
Användarvisningsbild
av Hilmer
Armering skrev: sön 19 feb 2023, 20:53
Hilmer skrev:Programvara krävs för att få det att fungera, kommer i bästa fall kunna justera stolen under 30sec men sen stängs det ner, och minnesfunktionen fungerar naturligtvis inte heller.
Tack för svar, var nog det som tyvärr jag förväntade mig, antar att det är en ganska hög summa för att fixa programvara
Kostnaden har jag inte koll på tyvärr, fick det inte att fungera i min och läste på, sen gav jag upp den idén.
Användarvisningsbild
av greeeken
Du kommer inte få det att fungera fullt ut.
kommer som någon skrev innan fungera i 3+ sekunder sen blir det stopp
04:orna ska vara nån slags hybrid blandning i elsystemet.
Inte värt att lägga pengarna på det
av Armering
greeeken skrev:Du kommer inte få det att fungera fullt ut.
kommer som någon skrev innan fungera i 3+ sekunder sen blir det stopp
04:orna ska vara nån slags hybrid blandning i elsystemet.
Inte värt att lägga pengarna på det
Lät lite dumt med hybridsystem, får nog klara mig utan el stol då nästan, är ju knappast livsviktigt och ha, speciellt inte när mina stolar egentligen inte har behov att bytas
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]