Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Fick ombesiktning på handbromsen på en Volvo S80 2,4 från 2000
Trodde inte att detta skulle vara något problem eftersom båda handbromsvajrarna är nya.
Inte länge sedan byttes även handbromsbackarna.
Har försökt förstå mekanismen - men förstår inte riktigt hur det ska fungera...
(tycker att det är "pickligt" att få ihop)

Någon idé?
Om du inte har bytt eller smort upp hävarmsmekanismen som trycker isär backarna så är det antagligen den som kärvar.
Visst har du bytt ut den H-formade fasta metalldistansen mellan backarna till justerbar skruvmodell? Det är ett måste :-)
Med rätt justerad distans så får hävarmen jobba i början av sin slaglängd. Den fungerar klart bäst där ;-)
Sen är det inte fel att putsa upp alla glidytorna som backarna ligger an mot. En liten smula fett där gör underverk..
Kolla att inte backarna nött ett spår i metallklossen som hindrar att de åker runt. Finns det spår där så filar man ytan slät, annars ligger ena backen gärna kvar mot trumman även då man släppt handbromsen.
Här är sprängskiss på handbroms på S80 -00 (fel motor men det spelar nog ingen roll, den såldes bara med 6-cyl i USA)
https://www.volvopartswebstore.com/show ... veLine=496

Skruven i Volvos eget utförande verkar vara i två delar med var sitt volvo-nummer men sak samma, googlar man på volvo 30793437 så poppar den upp i diverse webshoppar :-)
skruv.JPG
skruv.JPG (68.25 KiB) Visad 578 gånger
skruv2.JPG
skruv2.JPG (29.45 KiB) Visad 578 gånger
Övriga tips.
Jag har ju en äldre V70, där är det två präglade "knoppar" på bromsskölden som vardera backen vilar på. Om det nu är samma lösning, kolla att knopparna är släta och fria från rost så att backarna kan glida lätt mot dem.
Edit: jo det ser ut att finnas motsvarande "glidknoppar" även på S80, se bild nedan
Om man vill slippa att backarna halkar iväg när man ska lyfta på dragfjädrarna så lägger man lämpligen en packrem eller tejp runt backarna så de hålls ihoptryckta.
Detta sparar en del svordomar :-D
handbroms.jpg
handbroms.jpg (69.21 KiB) Visad 570 gånger
handbroms2.jpg
handbroms2.jpg (17.71 KiB) Visad 569 gånger
Tack för idéerna!
Köpte denna sats Repsats handbroms

Men expanderskruven var för tjock.. trots att den ska passa - eller...
(såg nu ett chassinummer "till 63999" som jag kanske inte kollade...)
Är det sista 5 siffrorna i Chassinr: YV1TS65F2Y1099682?
Bilagor
Repsats parkeringsbroms - web.png
Repsats parkeringsbroms - web.png (116.74 KiB) Visad 553 gånger
Albireo skrev: fre 10 feb 2023, 18:38 ..Men expanderskruven var för tjock.. trots att den ska passa - eller...
Alltså, den ska lyfta dragfjädern, hela tanken är att fjädern ska låsa tandhjulet.. Så visst kan man uppleva det som att skruven är för tjock.
I övrigt tror jag det är samma expanderskruv i alla Volvo-modeller från tiden runt milennieskiftet.
Varför har "någon" lagt till att denna passar bara till chassinummer 63999 ... :-/ Är chassinumret på denna bil 5 eller 6 siffror?
Men Ni har nog rätt - Justerskruv Handbroms - Volvo Den SKA passa... och artikelnumret verkar stämma 30793437 (jag får bakläxa att den inte passade... :-( )
Kan det vara något fel på Handbromsback fästet (inget jag noterat - tänkt på)

Funderar hur man på bästa sätt / enklast ska montera "allt"?
Till nu - allt har monterats och sedan har justeringen skett genom att spänna broms vajern. (har inte kommit på något annat sätt.)
Just nu känns det omöjligt att justera backarna med bromstrumman monterad - något jag missat?

Hur ska handbromsen monteras / justeras?

Vilket fett brukar Ni smörja med? (tycker att det är svårt.)
Fett känns bra - ett tag - Men drar lätt åt sig damm - från väg och bromsbackar / klossar. Sedan är inte fettet lika effektivt.
Fel fett kommer att rinna bort pga. värmen - ex kopparpasta?. (tror jag)
Fett är dock inget önskvärt på bromstrumman.
Kanske är ett grafit fett bättre? (Molybdendisulfid)- Fettet rinner bort men inte grafiten?

Andra bilar har jag justerat backarna med så lite glapp som möjligt - ex. genom att nå justerskruven genom något hål - Sedan spänt handbroms vajern / vajrarna för att eliminera "glapp" mm. (men den strategin får jag inte till på denna Volvo)
Justering: (V70 mk 1)
Släpp handbromsen och slacka några varv på justerskruven vid handbromsspaken
Peta på tandhjulen tills skivorna börjar gå trögt att vrida runt.
Lossa sen båda tandhjulen 3-4 knäpp, då ska hjulen rotera fritt.
Justera slutligen vid handbromsspaken tills spaken tar precis där man vill, om det nu är vid 3 eller 4 knäpp eller något annat.. :-)
Gör man så här så jobbar expandermekanismerna precis i början på arbetsområdet. Brukar fungera bäst så

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]