Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag drar parkeringsbromsen under färd, alltså även vid låga hastigheter, så dunsar det till bak undertill. Känns och låter ungefär som att man kör på en kant på vägen, det både låter och känns i bilen alltså ungefär likadant!

Händer inte när man drar bromsen stillastående.

Parkeringsbromsen har bra verkan, har inte märkt av något annat med bilen och har inte upplevt detta förut.

Vad i tusan kan det vara? Har ej möjlighet att kolla till just nu.
binkie skrev: mån 16 jan 2023, 06:31 Akta så inte backarna släpper i limningen och förstör spindeln.
limning? spindelbultarna sitter väl ändå fram?

EDIT: Disregard, tror jag förstår vad du menar.. Läst i andra trådar och hoppas då tusan att det inte är backarna som pajat. Var ute och körde nu på morgon och inser att handbromsen tar väldigt högt upp, trots att den spändes senast i somras..

Bokat tid hos mekaniker imorgon för att kollas igenom, den får stå tills dess för att undvika eventuella skräckhistorier..
Saknar tydligen en bit av belägget på högra sidan. Men allt är helt i övrigt, så jag har väl haft lite tur. Har beställt nya från vparts, så det blir twix, gds hall och ge mig på att byta på bägge sidor till veckan. Blir största mek-ingreppet jag gjort på 15 år tror jag (sen jag gick fordons på gymnasiet).. Önska mig lycka till!
Smörj upp hävarmsmekanismen och putsa upp glidknopparna som backarna glider mot när du ändå är inne och rotar. "Klonk" när man rycker i spaken tyder på att backarna inte går tillbaka utan övertalning. Att beläggen släpper från backarna beror på att det kryper in rost under limfogen, blir så efter några år. Förr nitades beläggen men det blev väl för dyrt :-)
Om du inte redan har justerbara distanser mellan bromsbackarna så bör du skaffa sådana. Volvo verkar omväxlande ha monterat en fast H-formad plåtbit alternativt justerbar "skruv"-distans. Köper man tredjepartsbackar och trummor så behöver man justerbara för att kunna hantera toleranskedjorna. Även med allt original om man har otur, att döma av att Volvo ibland monterade den dyrare justerbara varianten redan på linan :P
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]