- sön 15 jan 2023, 21:25
#1527007
Positionsljus.jpg (976.16 KiB) Visad 346 gånger
Volvo V70N 2,4T 2000
Jag fick varning positionsljusfel.
Hemma upptäcker jag att alla bakljus, skyltbelysning, och främre positionsljus slocknat.
Övrig el funkar normalt, inkl broms & backljus.
Belysningens strömbrytare stänger av och sätter på strålkastarna…. men aldrig positionsljus.
Jag har provat med en annan strömbrytare och det är ingen skillnad.
Jag har mätt enlig bifogat el-schema
Jag har spänning igenom "FL2” & ”FL4” i ” 6” säkringar i Motorrummet
Jag har spänning igenom ”FL 23" i ”5” Säkring vid förarplats,
Men jag kan inte få spänning fram till ”F30" & ”F31" hur jag än vrider på ljusknappen.
Min slutsats är att ”21” Parkeringsljusrelä borde vara felet eftersom jag aldrig får spänning på ”F30" & ”F31"……
(ett alternativet jag ser är kabelbrott mellan ”6” & ”21”…. Men det har jag inte kunnat mäta ännu)
Delar du min åsikt eller har du annan teori?
Efter mycket bök hittade jag reläerna ovanför fötterna på förarsidan.
Måste man ta ner hela enheten för att komma åt reläet?
Är reläerna märkta? Hur vet man vilket relä som är ”21”? ..... någon som har en bra bild/förklaring så man vet vad som är vad på enheten?
Sitter där något identiskt relä som jag kan flytta på och testa min teori?
Jag fick varning positionsljusfel.
Hemma upptäcker jag att alla bakljus, skyltbelysning, och främre positionsljus slocknat.
Övrig el funkar normalt, inkl broms & backljus.
Belysningens strömbrytare stänger av och sätter på strålkastarna…. men aldrig positionsljus.
Jag har provat med en annan strömbrytare och det är ingen skillnad.
Jag har mätt enlig bifogat el-schema
Jag har spänning igenom "FL2” & ”FL4” i ” 6” säkringar i Motorrummet
Jag har spänning igenom ”FL 23" i ”5” Säkring vid förarplats,
Men jag kan inte få spänning fram till ”F30" & ”F31" hur jag än vrider på ljusknappen.
Min slutsats är att ”21” Parkeringsljusrelä borde vara felet eftersom jag aldrig får spänning på ”F30" & ”F31"……
(ett alternativet jag ser är kabelbrott mellan ”6” & ”21”…. Men det har jag inte kunnat mäta ännu)
Delar du min åsikt eller har du annan teori?
Efter mycket bök hittade jag reläerna ovanför fötterna på förarsidan.
Måste man ta ner hela enheten för att komma åt reläet?
Är reläerna märkta? Hur vet man vilket relä som är ”21”? ..... någon som har en bra bild/förklaring så man vet vad som är vad på enheten?
Sitter där något identiskt relä som jag kan flytta på och testa min teori?