Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robinr
Hej,

Först så ber jag om ursäkt om frågan kommit upp tidigare. Försökte söka men hittade inget som va riktigt relevant.

Jag funderar på att köpa en äldre S60 00-08, har sett ett gäng som gått mellan 7000 - 14000 mil och det är ju inte så långt.

Det jag undrar över egentligen är säg en 02a som gått 11000 mil, borde inte kamremmen ha bytts vid två tillfällen då? Eftersom service intervallet ligger på 16k mil eller 10 år?

Ponera att ni skulle köpa en 02a som gått runt 11k och gjort kamremsbyte vid 8000 mil under 2019.

Rent spontant känns det inte helt 100 men kanske inte är någon fara egentligen? Har inte provkört bilen så svårt att ge någon bedömning eftersom den är en bit bort, ska jag vända mig åt ett annat håll istället?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
En rem går i regel betydligt längre än intervallet som är tilltaget med marginal. Och remmen är ju bytt så är det en ny intervall. Däremot kan man ju fundera på om övrig service är skött enligt intervall. Men är resten skött på ett bra sätt lär det inte vara någon fara.
av SubMarine
Förstår inte vad problemet skulle vara med bilen ovan? Den har 7 år kvar på tidsintervallet och 13k mil på körsträckeintervallet? Om du nu inte bara menar att det är konstigt att remmen byttes så sent?

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]