Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dieselvärmaren vill inte vara med denna säsongen {15 år, 25000 mil utan nån som helst översyn av värmaren).

Fläkten går igång, bränslepumpen tickar igång och den startar på första försöket men stänger sedan av efter några minuter.
Felkoderna är
CEM-5F50 Thermostat overheat
CEM-5F3B Water pump

Har antagit att pumpen satt igen eller lagts av, men skulle detta kunna vara nått annat som problem med överhettningstermostaten?

Är värmaren någorlunda enkel att serva/byta delar på? Nån som har några bilder på den demonterad?
Kommer behövs stå ute och göra detta så vill inte dra på mig att for stort jobb....
Senast redigerad av 1 dea944t, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!
Förmodligen vattenpump.
Du ka testa den genom att starta bilmotorn och låta motorns vattenpump sköta cirkulationen.
Om dieslvärmaren går utan att stanna har du felet hos värmarens vattenpump.
Pumpen är en Boschpump med detnr: 0 392 020 034.
KÖP DEN INTE AV VOLVO!
Lycka till!
Sam
Hej!
Om du kan hitta glödstift för vettiga pengar så kan det vara värt att byta för att slippa stå ute i kylan i vinter.
Jag brukar betala ca 40 euro för stiftet och 45 för pumpen i Tyskland. Jag tror att pumpen är uppe i ca 2500:- hos Volvo.
Därav min kommentar i förra inlägget.
Stiftet är Beru GH 306
Lycka till!
Sam
Bra pris då Tyskarna brukar vilja ha 20 euro i frakt.
Om du kan hitta ett stift också så har du säkrat den felkällan.
Om du låter värmare gå i 20-30 min när du använder den så minskar du framtida problem.
Många värmarproblem beror på korta gångtider.
Lycka till!
Sam

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]