Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matte82
Hej ny i forumet o ny på volvo. Köpte en v70 från 2007 med trasigt värmepaket så beställde ett nytt och bytte ut. Super enkelt som alla skriver :p ... Dock får jag ej tillbaka clipsen över rören.. tips mottages gladeligen då det är helt omöjligt att komma åt med ngn som helst kraft. Har stått med detta i flera dagar nu o letat i forum o kollat youtube clip men ingen nämner det svåraste dvs clipsen.. :-(
av JLand
Hej,
Jag fick läckage på min V70 vid värmepaketet då o-ringarna till röranslutningarna hade gjort sitt.
När jag skulle återmontera rören med nya o-ringar och clips så hade jag samma problem som dig. Det var ett elände att återmontera clipsen. Då blev jag tipsad om att smörja in o-ringarna lite och knacka på rören med en hammare för att få rören i ”botten”. Man orkar inte för hand att få rören i botten och därför går inte clipsen in. Den tekniken fungerade bra för mig. Rören fick väll sig en liten buckla precis i böjen men det har ingen betydelse :)
av Dextre
Gjorde detta för någon månad sedan bara.

Ställ in max värme (eller kyla, prova dig fram) och låt allt dra igång ordentligt och stäng sedan av tändningen. Då flyttar sig armar till spjällen på ett sådant sätt att det blir lite mer plats på ena sidan.

Du behöver inte sätta på clipsen åt samma håll som innan. Jag satte det ena åt andra hållet för det var lättare.

Som sagt smörj dem med lite fett innan.

Kolla att packningarna på insidan inte hamnar snett. De behöver också smörj. Ta silikonfett. Det finns många. Det får gärna vara ett som är lite fastare för varma applikationer.

Jag har sett en bild på någon som satte något i spjärn mot rören så att de hölls in. Jag upplevde bara att man lät clipsen dra in rören sista biten när man tvingade in dem.

Jag drog och tryckte i öglan på clipsen på olika sätt med en mejsel som passade i öglan för att få igenom hela vägen.

Fick du nya clips? Det hade jag och det tror jag är bra så de har rätt form.

Det är mina tips.
av Matte82
Tusen tack, ska åka o köpa fett att smörja in o ringarna så får testa o knacka på rören, fungerar inte det så får jag testa att dra igång den istället☺️

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]