Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wabbe
Hej!

Jag har råkat ut för det klassiska ECC-problemet. Jag har full kyla på förarsidan, men på passagerarsidan blåser det bara okyld luft.
Vad jag sett på forumet kan en kalibrering och uppdatering av mjukvara kunna lösa detta problem. I värsta fall byte av spjällmotor.

Vad jag undrar är, vad kan denna kalibrering/mjukvara kosta?
I värsta fall, vad kostar ett byte av spjällmotor?
Tacksam om någon kan ge mig en ungefärlig prisbild.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag fick ett pris av min lokala Volvo verkstad vad en uppdatering av mjukvaran skulle kosta till ECC.n

450:- fick jag till svar.
Mjukvaran kostade 12:- sen va resten jobbet :lol:

Och oftast räcker det med att göra detta när det är de problemen du har.
Jag ska in på 6.000 mila service om en vecka och passar på göra detta samtidigt.
av f_palsson
Hade exakt samma problem. Var själv först säker på att ett spjäll hängt sig.

Gjorde en fyllning av media, nu är det fullt ös på båda sidor.

Enligt vissa är det så att då det börjar bli dåligt ös på kylan så prioriteras förarsidan av bilen, så passagerarna får svettas.... Vet inte om detta görs med hjälp av styrelektroniken eller om kylanläggningen rent fysiskt är konstruerad så att kylan försvinner på passagerarsidan först vid dåligt tryck i systemet.

/ Fredrik
Användarvisningsbild
av CD_Sweden
Jag har haft samma problem på min V70 06:a, min flickvän klagade på att det alltid var kallt på passagerarsidan när vi åkte långresor, trotts att vi hadde 22 grader.... jag lyckades upptäcka en månad innan garantin gick ut, de bytte programvara till en nyare som är lugnare in ingreppet, samt omkalibrerade spjällen. Tydligen är detta ett vanligt problem. Nu fungerar det prima.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]