Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dorthe
Tittar på en V70 Bi-Fuel 2006.
Jag vet absolut INGET om bi-fuel-biler...
Jag kör en del med häst i släp, vikt ca. 1320 kg. Hur går det med denna bilen?
Kör i dag Mitsubishi Outlander 2,4 , 160 hk.
Volvon har väl "bara" 140 hk? Kommer det att bli stor skillnad i dragkraften?
Användarvisningsbild
av frasse4
Du kommer nog uppleva den ganska lika med din Outlander. Det är i grunden en motor på 170 hk där man begränsat effektern över 4000 varv på motorn för att fö 140 hk. Däremot skulle jah satsat på en 2.5T bensinturbo för den har nycket högre effekt på lägre motorvarv.
av rosefors
Skit I Bi-Fuel. Blir olaglig på vägen om tre år.

Ska du köra ned hästsläp, välj absolut en 2.5T manuell. Bra med drag i dessa bilar för att köra med släp. Fnns även som AWD.
av panth0n
Körde en bekants BiFuel en period för ett par år sedan och det är absolut inget jag skulle vilja dra släp med. Upplevde motorn mycket segare vid gasdrift än min V70 140hk bensin jag hade tidigare, och jag antar att man kör mest på gas om man har en bifuel?

Kommer gå trögt och 3ans&4ans växel får användas flitigt ;-)
Gastank kommer behöva bytas om något år alt. plombera som ovan skrivit. 2.5T eller D5 skulle jag rekommendera.
av rosefors
kebabpizza skrev:Olaglig blir den inte om man byter gastankarna eller plomberar gassystemet.
Men ja, i realiteten, skit i bifuel om du inte får den till skänks mer eller mindre.
Finns inga gastankar att köpa av volvo om jag förstått det rätt så det går Därför inte att byta tank.

Plombera går i teorin men kostar så mycket och är så krångligt att det i realiteten är billigare och enklare att skrota bilen och köpa en vanlig bensinare, utöver det faktum att bi-fuelen vid plombering förlorar sina skattemässiga fördel av att bara bifuel men samtidigt kommet ha kvar en pytteliten bensintank på 20 liter eller vad det är. Dvs inget realistiskt alternativ.
Däck dimensioner

Profilen på däcken är /65. Och det[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]

Hej Har en en v70n från 04/05 som jag nylig[…]

bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]