Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trasker
Goddagen!

XC70in knarrar lite i framvagnen och när jag satte på vintersulorna la jag märke till att gummiisoleringen på fjädrarna var det lite si och så med.

Så jag har köpt ny isolering.

Har inte hämtat paketet ännu men antar att man kan trä dit dem utan att plocka loss fjädern?

Min fråga blir då, hur högt respektive lågt ska de sitta? Räcker det att hissa upp bilen så kan man få på dem i rätt läge eller måste jag ha ett fjädermonteringsverktyg?

Hoppas det går förstå vad jag menar. Småbarnsåren gör att det börjar vara dags att gå och sova för länge sedan 19.30 ;-)
av rosefors
Vet inte vad för isolering du köpt men isolatorn volvo säljer ska ligga i tallriken under fjädern som man självklart behöver plocka bort först.

Vet att det tidigare fanns nån vattenslangsliknande lösning som man kunde trä över spiralfjädern men det måste varit bra längesen man upphörde med den lösningen.
av trasker
Exakt, det ligger en isolator i tallriken och dom ser bra ut. Det är vattenslangslösningen jag köpt nya. Både till överdel av fjädern och underdel.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror inte du lyckas trä på den med fjäderbenet sittande på bilen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fjädrarna blir minst 50% längre när de får sträcka ut sig i frihet :-D
Eller omvänt: så långt måste man låta dem expandera innan kraften blir noll
av rosefors
MartinS skrev:Jag tror inte du lyckas trä på den med fjäderbenet sittande på bilen.
Frågan är nog snarare vad poängen är att trä på dom över huvud taget då isolatorn ersätter slangarna. Dvs det lär inte vara därför det låter.

Plocka ut fjäderbenen och se över fjäderbenslagret. Troligen där problemet finns.
av rosefors
Rengör också skålarna från skit så att det inte är så att nått ligger och skaver när fjädern rör sig. Kör dom med högtrycken. Testa spraya med rostskyddsmassa och se om det hjälper.
av PNI
På min V70 Classic 07 sitter det både gummi, mellan fjäder och fjädertallrik, Och en strumpa en bit upp på fjädern.
Original från Belgiska fabriken.
Däck dimensioner

Profilen på däcken är /65. Och det[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]

Hej Har en en v70n från 04/05 som jag nylig[…]

bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]