Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den mjuka modellen med 35mm sänkning runt om är nog den vettigare varianten om man vill ha lite komfort och sänka. Beror ju på vad har för fälgar/däckdimension också. Lite stötigare blir det, men inte allt för märkbart. Jag har provat 55/35 också men inget jag skulle åka med till vardags igen även om jag tycker att det ser bättre ut.
Det är den mjuka modellen jag haft i åtanke, vilken sänkning vet jag inte men har nog lutat åt 35/35. Har i dagsläget 205/55/16 på både sommar- och vinterdäcken. Är kanske inte så mycket ute efter att styla bilen som att bara ligga lite plattare på asfalten, i originalskick blir man nästintill sjösjuk efter några svängar.
Ha i åtanke att man generellt inte behöver några särskilda dämpare för att få en bättre körupplevelse med en gammal bil. Det räcker ofta gott och väl att sätta dit nya fräscha dämpare motsvarande original om dom gamla grejerna har gått 10.000 mil eller mer.

I övrigt bidrar nya bussningar, styvare fjädrar, styvare krängare och inte minst däck lika mycket vart och ett i sig som några "särskilda" dämpare.

Många gillar Bilsteins B6/B8-dämpare om man ska uppgradera väghållningen på sin bil och det är nog ett vettigt val om väghållningen är i fokus, men på en dagligbil skulle jag själv välja dämpare från ett känt eftermarknadsmärke framför dom där från LMR alla dar i veckan.
Senast redigerad av 2 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
Ja bilen har snart gått 22.000 mil, så lite slitna börjar nog grejerna bli. Känns inte som att tidigare ägare heller servat ihjäl bilen.

Nya bussningar/länkarmar osv kommer det nog bli framöver, tror de är på upphällningen de med.

Bilstein är bra grejer men de springer iväg lite mer än bilen är värd då, men som du säger så kanske nya originaldämpare med hårdare fjädrar kanske ger samma resultat. Det är som sagt en dagligbil som drar halvtungt lastat släp ibland så ingen stilbil.

Tack för din input!
S6024t skrev:Om det är en sugis,så har du inte någon k-hämmare bak,men det finns fästen för det.
Turbo bilarna har k-hämmare som passar rakt på..
Gäller inte det marknader utanför sverige? En av mina är en sugis och där sitter krängare från fabrik.
Marcello skrev:Det är 2,4 sugmotor. Om det är så att det inte sitter k-hämmare bak (inte kollat) men finns fästen för det, innebär det då att man kan sätta dit k-hämmare utan vidare modifikation?
Ja det gör det, men kolla så det inte redan sitter ett. Jag vill tro att det är på andra marknader som krängare saknas men att alla svensksålda har. Min har iaf.
Däck dimensioner

Profilen på däcken är /65. Och det[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]

Hej Har en en v70n från 04/05 som jag nylig[…]

bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]