Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perans69
hallojsan!!
är det någon som vet hur man sätter på utslagsbegränsare på en s60???
är det svårt att göra själv. :???:
av Marbas
Du menar utslagsbegränsaren i styrservon? Då vet jag inte...

Men styrstopparna ute vid hjulen är väldigt enkla att montera, två bultar styck, tar ca 10 min och du behöver inte ta av hjulet ens en gång. Men som sagt, det var säkert inte det u var ute efter...
av perans69
jo det var precis det jag menade. någon som har beskrivning
av perans69
styrstopparna då alltså.. någon som har en beskrivning??
av Marbas
Styrstopparna sitter fastmonterade ute vid hjulen med två bultar styck. Kan tyvärr inte visa någon bild just nu, men det var riktigt enkelt att byta dem.

Ta fram domkraften och hissa upp ena sidan (t.ex. vänster). Vrid ratten max till vänster efter upphissning och du ska se styrstoppen om du tittar in bakom hjulet framifrån. På länkarmen (tror jag det är) så sitter styrstoppen monterad.

Glöm inte att vrida tillbaka ratten innan du hissar ner hjulet, annars tar nog styrstoppen emot.

Som sagt, ingen bra beskrivning, men det var mycket enkelt att byta dem tyckte jag.
Användarvisningsbild
av P1800
Jag provade det motsatta: Eftersom bilen har en vändradie som en gammal SAAB 96 så tänkte jag att det kunde vara värt att prova att ta bort begränsana. Som framgått i tidigare inlägg är det ju lättskruvat så de var snart borta. Dock kan jag inte se att det blivit det mista förbättrade styrutslag. Finns det utlagsbegränsare i själva kuggstången också?
av Marbas
P1800 skrev:Jag provade det motsatta: Eftersom bilen har en vändradie som en gammal SAAB 96 så tänkte jag att det kunde vara värt att prova att ta bort begränsana. Som framgått i tidigare inlägg är det ju lättskruvat så de var snart borta. Dock kan jag inte se att det blivit det mista förbättrade styrutslag. Finns det utlagsbegränsare i själva kuggstången också?
Japp, i styrväxeln!
Användarvisningsbild
av Statsminister
Bild

Är det denna, nr 11?
av JimmyK
Statsminister skrev:Bild

Är det denna, nr 11?
Japp det är det. Bara att svänga fullt med bilen och sedan skruva bort den. Du behöver inte ta av hjulet eller hissa upp bilen. Barra att skruva loss de två bultarna.
Användarvisningsbild
av Statsminister
Jag har 235or på min bil och dom tar i när jag svänger. Vet att det finns andra begränsare att köpa för min däck dimension, men går det annars att ta längre bultar och sätta distanser för att få den att stoppa tidigare?

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]