Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Det var lite kyligt tidigare och jag hade bilen ute, och jag skulle bara starta den och köra in den i garaget.
Jag startar bilen och kör in den, det tar väl en minut.
När jag stänger av bilen i garaget så susar/brummar det rätt högt från vänster fram hjulhus ungefär, och det luktar lite bränt. Det pågår i en minut till innan den stängs av ungefär.

Har detta att göra med parkeringsvärmaren? Vill minnas att det lät ungefär därifrån när jag provade att ställa in timern för den en morgon för några veckor sedan. Bilen är ny för mig så var första gången jag använde den funktionen.

Men är det vanligt att den går igång med bilen när motorn är igång? Eller varför lät den högt en stund efter att jag hade stängt av bilen?
Är det så att den hjälper till att värma upp kupén i början eller liknande?

Tack på förhand!
I första hand ska värmaren hjälpa motorn att snabbare komma upp till arbetstemperatur, så är det lite svalare ute startar värmaren också.

Jag har läst någonstans att vid en temperatur under 15° ute så hoppar den igång, vet inte om det är så men känns inte orimligt.

Att dieselvärmaren kan värma kupén är tillval på många bilar.
Min bil brukar kunna brumma en stund efter jag stängt av den också, lika med farsans Citroen DS5.

Farsans bil har ingen bränslevärmare men min har och aldrig heller tänkt desto mer på saken, någon komponent är det som säkert behöver stängas ner långsamt eller liknande.
Den går per automatik om motorn behöver den för att uppnå arbetstemperatur. Brytgränsen för automatiken är 5 plusgrader på P2 platformen. Det tar en stund för den att "stänga ner", så att du hör den en stund efter du stängt av motorn är helt normalt.
AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]