Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60FIN
Har ett kamrems byte på kommande och har någon erfarenhet av om det är någon större kvalitets skillnad mellan tillverkare?

Alternativen mellan kamrems kiten (inkl vattenpump) är Volvo original, Continental och INA.

Volvos är ju givetvis dyrast och tror inte den är speciellt mycket bättre än annat, blir ju ändå tillverkad av någon annan tillverkare men med Volvo stämpel. Continental är lite mer värdefull än INA.

Har någon erfarenhet av dom olika eller kanski rent ava skräck historier om någon.

Svar som det skall vara Volvos egna för att det skall det undanbedes :bored:
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det påstås att "Volvo original" är/har varit INA. (Vattenpump dock Aisin) Sen kan de förstås ha bytt leverantör. Och remmen behöver i och för sig inte vara av samma fabrikat som rulle och spännare.. Nån hade i alla fall sett spännare som var dubbelmärkta INA / Volvo, möjligen satt det en sån på min bil när den var ny.
Det kanske bara är rykten, vad vet jag men jag har kört INA kit de två senaste bytena.
Rembyte nr 4 närmar sig med stormsteg, what could possibly go wrong? :-D
av V70nyburjaren
Sitter en SKF kamrem/vattenpump i min V70 nu, inget som sprängts 1000 mil in. Tror inte det spelar någon större roll om man faktiskt byter dem 17000 mil mellan eller 6-7 år mellan (oberoende på miltal)
av klacken
Är nog ingen skillnad på tillverkare,alla remmar och hjul håller nog som dom ska men se till att du inte sätter en vattenpump med plastimpeller
av rosefors
Som redan nämnts använder Volvo INA som OEM-leverantör.

Inget fel på continental heller.

Generellt brukar det sägas att vattenpumpen på dessa inte behöver bytas. Vad som däremot behöver bytas är kopplingshjulet på generator, ifall det sitter ett. Sitter på 2.5T iallafall och troligen alla dieslar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
klacken skrev: lör 15 okt 2022, 12:33 Är nog ingen skillnad på tillverkare,..
Jodå, undvik kinesiska "noname"-kopior; dessa tillverkare känner inget ansvar för att grejerna ska hålla i längden och kan alltså välja skräpmaterial.
De kända märkena däremot vill inte skada sitt varumärke genom att dra på sig dåligt rykte.
av S60FIN
rosefors skrev: lör 15 okt 2022, 21:20 Som redan nämnts använder Volvo INA som OEM-leverantör.

Inget fel på continental heller.

Generellt brukar det sägas att vattenpumpen på dessa inte behöver bytas. Vad som däremot behöver bytas är kopplingshjulet på generator, ifall det sitter ett. Sitter på 2.5T iallafall och troligen alla dieslar.
Hör ju lite till man byter vattenpumpen på samma gång, förstår inte egentligen varför med tanke på att kedje motorer så byts pumpen aldrig på om den inte går sönder.

Bilen är heller int kört mer med än runt 40.000km sedan förra bytet då den stått en tid men det är snart 5år sedan så tiden kommer emot.
Senast redigerad av 1 S60FIN, redigerad totalt 0 gånger.
av S60FIN
Erik Å skrev: sön 16 okt 2022, 00:31
klacken skrev: lör 15 okt 2022, 12:33 Är nog ingen skillnad på tillverkare,..
Jodå, undvik kinesiska "noname"-kopior; dessa tillverkare känner inget ansvar för att grejerna ska hålla i längden och kan alltså välja skräpmaterial.
De kända märkena däremot vill inte skada sitt varumärke genom att dra på sig dåligt rykte.
Nej någon Kina koipia blir det abdolut inte.
av S60FIN
Verka ju vara INA som är original del och dessutom lite billigare så blir kanske det.

Skall se om jag för bilen till Mekonomen där jag fick offert på 390€ inkl byte och delar eller om jag köper delarna själv och för bilen till den lokala verkstaden i byn å sparar några tiotals euro.
Användarvisningsbild
av Erik Å
S60FIN skrev: sön 16 okt 2022, 07:37 .. där jag fick offert på 390€ inkl byte och delar eller om jag köper delarna själv och för bilen till den lokala verkstaden..
Låter rätt dyrt. Kamremsbyte brukar faktiskt vara förhållandevis billigt på Volvo-verkstaden. (finns andra märken där det kostar minst dubbelt så mycket plus kortare bytesintervall) Men okej det kanske kostar mer än 390 euro..
Den stora frågan som diskuteras här är huruvida man måste låsa kamaxlarna med tolkar eller inte vid bytet, det påverkar definitivt tidsåtgången. Själv har jag aldrig gjort det. Verkstan runt hörnet lär inte göra det om man inte frågar ;-)
Har köpt INA kit hos skruvat.se tidigare, det har kostat runt tusenlappen om jag minns rätt. Medan Volvo tar det dubbla. Ska även kolla trodo, mekster och autodoc denna gång. Vattenpump byter man förslagsvis vartannat eller vart 3:e rembyte (medelvärde av åsikterna här, de sprider från alltid till aldrig :-D ). Varning för pumpar med plasthjul, de tappar vingarna med tiden!
Löprulle (utöver spännare) ska alltid bytas, i begynnelsen ingick den inte i Volvos remkit utan fick köpas löst. Men numera verkar den ingå i deras kit. Värt att kolla om man handlar kit själv. Att båda rullarna ingår alltså..

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]