Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Jag har fått rådet att lämna in min bil för byte av stötdämpare fram.
Mekanikern som jag kontaktade för det jobbet säger att det är ett HELDAGSJOBB!
Stämmer det?
Det blir väldigt dyrt då känns det som :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
Beror väl på hur fastrostat allt är, hur mycket tid man lägger på rostskydd.. Sen åker framvagninställningen när man tar loss dämparna; camber behöver kontrolleras, toe med all säkerhet justeras ;-)
av Anette62
Det är en välskött bil så jag tror inte något är fastrostat eller så. Till och med på Bilprovningen säger dom att den är JÄTTEFIN och kommer rulla länge till :-)
av rosefors
Heldagsjobb är skitsnack.

Om ingen skruv bråkar så tar det under 5 minuter från att bilen står på backen till att första dämparen ligger på marken.

Rent ekonomiskt om arbetet görs på verkstad tror jag det lönar dig att bygga nya fjäderbenstorn komplett, eller att man köper kompletta fjäderben i förväg, plus nya krängningshämmarstag. Då finns det liksom ingenting som kan ta arbetstid i anspråk. Ett sånt byte tar max max 2 timmar även om grejerna är fastrostade.
av rosefors
Lite gränsfall ang behovet av hjulinställning efteråt. Anledningen är att infästningen av fjäderbenet i spindeln medger rätt liten justeringsmöjlighet, vilket innebär att det kan inte bli särskilt mycket fel camber. Jag kör enbart på max negativ camber och måttar Toe manuellt med snören. Helt meningslöst betala 1500 spänn för ingenting varje gång man rotar i hjulhusen.

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]