Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God eftermiddag!

Bytte olja i automaten på XC70 2.5T automat -04 och vad mjukt den började växla! Den har gått inte fullt 21000 mil.

Men, andra växeln går inte i lika mjukt som övriga. För det mesta i alla fall. Det är inte så att den slår i den, men det märks ett något mer tydligt ryck. Övriga växlar smyyyyyger den i.

Tänkte strunta i det och köra tills det rasar (förhoppningsvis om 10 000 mil eller mer), men så slog det mig att jag läst något om att detta ibland kan ha sin förklaring i att något motorfäste alternativt fäste till växellådan är dåligt.

Stämmer det och vilket i så fall.

Är det bökigt att byta då man ofta måste loss med motorn?

Tusen tack!
trasker skrev: mån 03 okt 2022, 21:14 God eftermiddag!

Bytte olja i automaten på XC70 2.5T automat -04 och vad mjukt den började växla! Den har gått inte fullt 21000 mil.

Men, andra växeln går inte i lika mjukt som övriga. För det mesta i alla fall. Det är inte så att den slår i den, men det märks ett något mer tydligt ryck. Övriga växlar smyyyyyger den i.

Tänkte strunta i det och köra tills det rasar (förhoppningsvis om 10 000 mil eller mer), men så slog det mig att jag läst något om att detta ibland kan ha sin förklaring i att något motorfäste alternativt fäste till växellådan är dåligt.

Stämmer det och vilket i så fall.

Är det bökigt att byta då man ofta måste loss med motorn?

Tusen tack!
Kolla skicket på övre bakre motorfästet samt undre växellådsfästet
Volvo xc70 2011 svårstartad

Inte mera än att starta bilen i minus 20 utan[…]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatte[…]

Vet inte om en B4 har det där lilla stöd[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]