Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God eftermiddag!

Bytte olja i automaten på XC70 2.5T automat -04 och vad mjukt den började växla! Den har gått inte fullt 21000 mil.

Men, andra växeln går inte i lika mjukt som övriga. För det mesta i alla fall. Det är inte så att den slår i den, men det märks ett något mer tydligt ryck. Övriga växlar smyyyyyger den i.

Tänkte strunta i det och köra tills det rasar (förhoppningsvis om 10 000 mil eller mer), men så slog det mig att jag läst något om att detta ibland kan ha sin förklaring i att något motorfäste alternativt fäste till växellådan är dåligt.

Stämmer det och vilket i så fall.

Är det bökigt att byta då man ofta måste loss med motorn?

Tusen tack!
trasker skrev: mån 03 okt 2022, 21:14 God eftermiddag!

Bytte olja i automaten på XC70 2.5T automat -04 och vad mjukt den började växla! Den har gått inte fullt 21000 mil.

Men, andra växeln går inte i lika mjukt som övriga. För det mesta i alla fall. Det är inte så att den slår i den, men det märks ett något mer tydligt ryck. Övriga växlar smyyyyyger den i.

Tänkte strunta i det och köra tills det rasar (förhoppningsvis om 10 000 mil eller mer), men så slog det mig att jag läst något om att detta ibland kan ha sin förklaring i att något motorfäste alternativt fäste till växellådan är dåligt.

Stämmer det och vilket i så fall.

Är det bökigt att byta då man ofta måste loss med motorn?

Tusen tack!
Kolla skicket på övre bakre motorfästet samt undre växellådsfästet

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]