Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmilSöderteg
Hej! Har en V70 -05 som gått ca 36 000 mil. Jag bytte nyss batteriet i den för att det gamla började bli trött. Efter bytet så har ett missljud uppkommit vid kallstart. Händelseförlopp: Bilen har stått still länge så den är kall. Jag vrider om nyckeln. Startmotorn går tungt och ett vinande ljud kommer från motorhuven. Bilen startar. Det vinande ljudet dröjer kvar ca en sekund när motorn är igång, då går motorn också tungt. Efter ca en sekund försvinner ljudet och motorn går lätt.

Detta sker bara vid kallstart. Om bilen är varm är det inga problem. Det kan till och med räcka att jag stänger av bilen direkt efter första kallstart, testar att starta direkt igen. Då är missljudet borta.

Kan det vara startmotorn som börjar ge sig? Läst något om att den kan slira när den plötsligt får mer ström.

Allt gott! /Emil
av SubMarine
Lite longshot men värt att nämna: AC-kompressorn kopplas in kort vid start (några sekunder), antagligen för att underhållsköra kylkretsen lite. Kan du framkalla ljudet genom att slå på AC:n efter start?
Sjukt bra longshot!! Ja, efter lite experimenterande har jag nog kommit fram till att det nog är AC-pumpen ändå. Den har nämligen strulat tidigare. Samma missljud och att motorn sedan dog vid tomgång. Den gången löste sig problemet genom att jag helt enkelt alltid såg till att AC:n alltid är avslagen. Det har fungerat jättebra sedan dess. Fram tills att jag nu bytte batteri som sagt. Då vill AC-pumpen vara med och leka igen helt plötsligt, fast bara precis vid starttillfället. Kan jag köra med detta fel tro? Eller sliter det på remmar och annat?
av SubMarine
Jag skulle nog personligen koppla bort kontakten till solenoiden på magnetkopplingen till AC:n. Trist om multiremmen skulle brista om man har otur.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]