- tor 08 sep 2022, 11:11
Hej! Har en V70 -05 som gått ca 36 000 mil. Jag bytte nyss batteriet i den för att det gamla började bli trött. Efter bytet så har ett missljud uppkommit vid kallstart. Händelseförlopp: Bilen har stått still länge så den är kall. Jag vrider om nyckeln. Startmotorn går tungt och ett vinande ljud kommer från motorhuven. Bilen startar. Det vinande ljudet dröjer kvar ca en sekund när motorn är igång, då går motorn också tungt. Efter ca en sekund försvinner ljudet och motorn går lätt.
Detta sker bara vid kallstart. Om bilen är varm är det inga problem. Det kan till och med räcka att jag stänger av bilen direkt efter första kallstart, testar att starta direkt igen. Då är missljudet borta.
Kan det vara startmotorn som börjar ge sig? Läst något om att den kan slira när den plötsligt får mer ström.
Allt gott! /Emil
Detta sker bara vid kallstart. Om bilen är varm är det inga problem. Det kan till och med räcka att jag stänger av bilen direkt efter första kallstart, testar att starta direkt igen. Då är missljudet borta.
Kan det vara startmotorn som börjar ge sig? Läst något om att den kan slira när den plötsligt får mer ström.
Allt gott! /Emil