Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 2,4D -06 som jag nyligen bytt skivor och klossar runt om på. Allt är Volvo original och allt hade samma dimensioner som de gamla delarna. Dessutom gjorde jag rent oken och okhållare samt såg till att glidytor och glidpinnar var rena och hade släta ytor. Kolvarna kändes som de rörde sig ganska lätt när jag tryckte tillbaka dem. Gummidamasker var hela. Bytte även metallbyglarna på utsidan av oken till nya då de gamla kändes trötta och knappt spände åt.

I början kändes bromsverkan sämre än innan bytet, men sedan började det kännas bättre efter ett par mil. Vid första körningen efter renoveringen märkte jag ett tjutande/metalliskt gnäll uppstått som hörs vid sväng som inte fanns där innan. Det kommer vid fullt rattutslag när bilen är i rörelse. Ljudet är mycket påtagligt vid högersväng. Vid vänstersväng låter det inte lika mycket, men ljudet är ändå där och kan höras om man kör sakta med rutorna nere.

Vad kan det vara som orsakar detta? Detta är något som uppstod efter bromsrenoveringen och fanns inte där i någon form innan det. Bilen har rullat uppskattningsvis 100 mil efter renoveringen nu så de har fått "slitas in" ett tag. Kanske behövs mer?
Har nu känt och sköldarna tar inte emot skivorna någonstans. Det är uppskattningsvis 1 cm (mätte dock inte) mellan sköld och skiva. Vickade på sköldarna och ingen kändes heller lös eller så. Låter också som att ljudet kommer från respektive sida när man svänger vänster eller höger, men är mycket mer påtagligt i högersväng då det blir ett tjut. I vänstersväng är det mer ett dovt ljud som om något tar i.

Vad jag däremot märkt är att man måste köra i ca 15-20 innan ljudet hörs. Kör man lägre hastighet än så är det helt tyst.
Är bromsslangarna rätt dragna så de inte skrubbar mot däcken vid fullt rattutslag?
Oket kanske hamnat en mm snett vid monteringen. Ta av hjulet. Ta en stor mejsel och spjärna emot oket liksom så det rör på sig lite. Jag hade det problemet. Sprutade lite fett där mellan skivkant och okväggen. Svårt att förklara .
Uppdatering

Har nu haft lite tid över att kolla. Satte tillfälligt tillbaks de gamla byglarna på oken för att kolla så det inte var de som orsakade något glapp eller liknande, men det var samma oljud med de gamla. Lossade även lite på glidpinnarna och lirkade oken för att säkerställa att inget var snett. Jag kan absolut inte se något som verkar konstigt och jag förstår inte hur ljudet ens kan uppstå. Det måste såklart ha att göra med de nya delarna eftersom ljudet ej fanns där förut. Kan det vara så att det måste köras in mer? Har kört drygt 100 mil men jag kör försiktigt och behöver sällan bromsa hårt. Kanske behövs mer mil och lite hårdare inbromsningar?
När du skriver "gjorde rent", menar du då bara ytligt från bromsdamm och allmänt smuts eller även körde en vända med stålborste eller liknande för att avlägsna rost från oken?
Har du kollat om klotsarna ligger och glappar nått i oken alt ligger på lite mer mot skivan på in/utsidan om skivan?
Är klassiska "skrikdämpsplattor" använda till klotsarna eller bara klotsar i sig?
Finns ljudet där med både kalla/varma bromsar?
Jag gjorde rent med stålborste på glidytorna. Tog även bort smuts från okets inre ytor med vanlig borste. Gällande skrikdämpning på beläggen så är det Volvo original och de verkade sitta någon typ av mjukare platta på beläggens baksida (är det för dämpning?) På bakre belägg fanns en klisteryta på yttre beläggens baksida.
Däck dimensioner

Profilen på däcken är /65. Och det[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]

Hej Har en en v70n från 04/05 som jag nylig[…]

bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]