- tis 30 aug 2022, 11:12
#1510496
Har en V70 2,4D -06 som jag nyligen bytt skivor och klossar runt om på. Allt är Volvo original och allt hade samma dimensioner som de gamla delarna. Dessutom gjorde jag rent oken och okhållare samt såg till att glidytor och glidpinnar var rena och hade släta ytor. Kolvarna kändes som de rörde sig ganska lätt när jag tryckte tillbaka dem. Gummidamasker var hela. Bytte även metallbyglarna på utsidan av oken till nya då de gamla kändes trötta och knappt spände åt.
I början kändes bromsverkan sämre än innan bytet, men sedan började det kännas bättre efter ett par mil. Vid första körningen efter renoveringen märkte jag ett tjutande/metalliskt gnäll uppstått som hörs vid sväng som inte fanns där innan. Det kommer vid fullt rattutslag när bilen är i rörelse. Ljudet är mycket påtagligt vid högersväng. Vid vänstersväng låter det inte lika mycket, men ljudet är ändå där och kan höras om man kör sakta med rutorna nere.
Vad kan det vara som orsakar detta? Detta är något som uppstod efter bromsrenoveringen och fanns inte där i någon form innan det. Bilen har rullat uppskattningsvis 100 mil efter renoveringen nu så de har fått "slitas in" ett tag. Kanske behövs mer?
I början kändes bromsverkan sämre än innan bytet, men sedan började det kännas bättre efter ett par mil. Vid första körningen efter renoveringen märkte jag ett tjutande/metalliskt gnäll uppstått som hörs vid sväng som inte fanns där innan. Det kommer vid fullt rattutslag när bilen är i rörelse. Ljudet är mycket påtagligt vid högersväng. Vid vänstersväng låter det inte lika mycket, men ljudet är ändå där och kan höras om man kör sakta med rutorna nere.
Vad kan det vara som orsakar detta? Detta är något som uppstod efter bromsrenoveringen och fanns inte där i någon form innan det. Bilen har rullat uppskattningsvis 100 mil efter renoveringen nu så de har fått "slitas in" ett tag. Kanske behövs mer?