Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
På en S60 -01 så...

...märkte jag att det var lite fukt under gummimattan men egentligen bara på mitten lite bakom den del av filtmattan som är någon slags plast. Jag kände med handen och tyckte visst att även filten var lite fuktig, men verkligen inte blöt. Jag tänkte kanske att det var vanligt vatten från skor som letat sig ned men jag kollade nivån i expansionskärlet och den var lite låg men ingen katastrof. Men ärligt talat, jag tror inte jag tittat där på 3-4 år så jag vet inte. Mängden vätska är så liten att det inte går att smaka och 20-årig fuktig filtmatta i en bil är inte precis trevlig oavsett bilens renhet. Jag fyllde på kylarglykol och har inte märkt någon förlust sedan dess. Däremot har jag också konstaterat att mattan liksom inte riktigt torkar helt.

Utredningen gick vidare och jag tog bort de paneler jag orkat hittills. Jag kan inte se någon fukt där inne någonstans. Jag har även dragit upp mattan under förarplatsen för att kolla under skumgummit och ingen fukt alls. Jag gjorde en fuling och gjorde ett snitt i mattan på ställena där den sitter under skenan för förarstolen och då gick det att dra bort tills den verkar vara limmad i golvet längst fram. På plåtgolvet runt om känns det torrt.

Värmen och AC:n fungerar utmärkt och jag har testat att köra båda trots varmt väder.
PXL_20220617_093519929.jpg
PXL_20220617_093519929.jpg (2.74 MiB) Visad 1641 gånger
Så här ser det ut. Möjligen kan man skönja ett rinnande fläck i ventilationens utblås nedtill men det är helt torrt och inget syns inne i kanalen. Kanske att det även kan vara så att mattan på sidan till höger har fläckigt utseende men det kan vara inbillning. Inne i utrymmet innanför den borttagna panelen är det snustorrt på alla synliga ytor.

Var skall man leta efter vätska och kan man se om värmepaketet läcker från det här läget? Något mer att kolla?
av V40yes
Där är ena röret, sitter ett till en liten bit ovanför, det sitter rätt illa till så svårt att se/komma åt, men sätt dig bredvid bilen på marken och in med näven och känn runt där rören ansluter till värmepaketet. Kan vara o-ringarna som blivit dåliga och då börjar det droppa ner. Behöver inte vara något större läckare men blir ju blött efter ett tag om det inte åtgärdas. O-ringarna är billiga att köpa och man KAN byta paketet själv om man är envis. :-)
Bilagor
PXL_20220617_093519929.jpg
PXL_20220617_093519929.jpg (404.43 KiB) Visad 1577 gånger
av Dextre
Tack för hänvisningen. Jag hade av någon anledning trott att det där var något annat, men nu förstår jag att det är värmepaketet jag ser i ljus guldgul färg. Ny bild tagen visar minimalt med intorkade droppar runt ingångarna. Det syns alltså någon slags läckage men det ser nästan ut att vara lika gammalt som bilen. Det är iaf ingenting som letat sig ned längre än det man ser där. Under värmepaketet och runtom är det torrt. Jag har även tittat på golvet under filtmattan under pedalerna och kan inte se något som runnit någonstans. Jag börjar misstänka inbillning men det är något fuktigt eller snarare lite oljigt på mattan. Det lämnar inget mörkt på papper när man drar över det så olja tror jag inte att det är.
PXL_20220621_124359419.jpg
PXL_20220621_124359419.jpg (2.03 MiB) Visad 1483 gånger
.
av Dextre
Nu kan jag nog konstatera att det måste vara från dessa droppar som läckaget kommer. Sannolikt torkar det in så snabbt att man inte hinner se det. Jag skall ge mig på att byta de där o-ringarna nu.

Jag har läst på andra trådar om hur man gör och känner mig lite osäker på vissa saker. De är gamla trådar. Man skall tydligen utan problem kunna öppna utan att tömma ur allt eftersom det inte rinner ur så mycket på den platsen. Hoppas det stämmer.

Sedan står det att man skall ta ut stolen och ta bort hela mattan? Måste man verkligen det eller är det bara för att komma åt bättre? Den är ju limmad skumgummi undertill och tyget sitter ju fast. Det står även att stolen måste ut. Är detta bara för att kunna komma åt? Tar man bara bort panelerna brevid och under stolen måste det väl gå att komma åt tänkte jag.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]