Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengalsen84
Hej är ny på forumet och med kunskap alla fall med att byta bromsar🤣🤣🤣
Jag försökte mig på att byta multirem, och märkte att jag inte hade verktyg till det eller ny spännrulle🤨 sen är det jävligt trångt där också. Då tänkte jag att mina kunskaper inte räcker till för att våga ge mig på det.
Det låter vid kallstart men sprutar jag lite vatten på den blir det tyst.
Vad skulle det kosta en verkstad att göra sånt??

Och andra ämnet är: när jag stänger av bilen så låter det som en traktor, vet inte hur jag ska förklara det🤷‍♂️ volvo v70 2001 140 hk. Tacksam för alla tips och råd.
av malajo
Jag undrar om en video kan förklara det bättre?

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av dracc
Bengalsen84 skrev: sön 08 aug 2021, 22:28 Jag försökte mig på att byta multirem, och märkte att jag inte hade verktyg till det eller ny spännrulle🤨
Multirem, s.k. generatorrem?
Krävs bara 14mm ringblocknyckel (och 15mm att haka på för att få längre hävarm) för att byta den.
"Dra åt" skruven för att lätta på spänningen av remmen, lossa remmen, skruva loss spännrullen, sätt dit nya, dra medurs för att lossa spänningen, haka på nya rullen.
Sen underlättar det att ha spärrskaft och 14mm hylsa när du ska byta den - krävs inte lika mycket hävarm för den operationen.
av Oxymoron1
Halloj!
Ska idag onsdag 31 maj -23 försöka byta generator på V70 2002.
Ser att det verkar vara Torx 60 för spännrullen till multiremmen.
Men som 'malajo' skriver här ovanför så verkar det vara en 14 mm vanlig sexkantskalle på centrumskruven till rullen? Så det bör väl fungera med en lednyckel eller fast nyckel att 'dra upp' rullen genom att sätta fast nyckeln bakifrån så att säga och lyfta rullen? Eller tänker jag fel? Finns kanske inte plats?
/Oxy
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]