Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Vi har varit o tittat på en Volvo S60 2,4(170) automat och noterade följande:

Värt att nämna är att fotona är tagna framifrån vilket gör att man ser delar av motorblocket.

Bild
Bild
Bild
Bild

Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att kunna reda ut varför det ser ut så här, vi har inte noterat detta på någon annan S60 som vi tittat på? Vet ni vad det kan vara?
av snowman
Ingen som har någon ide?

Jag har hört mig lite om och någon säger att det är helt ofarligt lite svettining(vilket jag inte noterat på andra S60 vi tittat på) medan andra menar att det helt klart är ett olje läckage?
Användarvisningsbild
av Brainy
Hur ser det ovanifrån? ser det ut som om oljan trycks ut mellan toppen och blocket?

mvh
Anders
av snowman
Brainded skrev:Hur ser det ovanifrån? ser det ut som om oljan trycks ut mellan toppen och blocket?

mvh
Anders
Nej någon olja någon annan stans har vi inte noterat.
av Frigge
Kan vara pluggen som sitter där Oljereturröret sitter på en Turbomotor.
Den verkar ha en förmåga att släppa efter ett tag o behöver bytas ut.
Användarvisningsbild
av #27
Svårt att avgöra när man inte har ögonen där men de ser ut att komma framifrån första tanken o-ringen till oljesticks röret..

Sen om man ser på sista bilden så är även subframen oljig kan de vara servoolja??

Bara några teorier men ändå...
Användarvisningsbild
av CarMan
svårt att säga nåt utan att se från flera vinklar, det kan ju lika gärna vara asfalts stänk, som att det kimmer högre upperfrn & rinner ner till trogets bakkant
av snowman
Jag tackar för alla bra svar. Det känns helt klart ovisst vad problemet är här och jag har inte noterat detta på någon annan s60(tittat på 5 st andra). Slutsattsen är att jag inte tar några risker och därmed kommer titta efter en annan S60.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]