- sön 14 feb 2021, 14:02
#1429771
Jag ska köra 20mil enkel resa i morgon så jag gjorde en genomgång av bilen så allt var okej, när jag skulle kolla oljan visade det sig att oljestickan var upptryckt mot huven och lite oljestänk runtomkring, den var dessutom fastfrusen i röret så handtaget gick sönder när jag drog i det.
Stickan satt ordentligt fastfrusen och gick inte ens att dra ut med tång, den släppte först efter att jag låtit motorn gå på tomgång några minuter.
Jag antar att slangen mellan toppen och oljefällan samt anslutningen mellan oljefälla och block måste bytas, sen har jag även läst här om att man ska ta ner oljetråget och rensa nån kanal?
Kan jag köra med bilen utan oljesticka så länge utan risk för att olja trycks ut genom packboxar?
Jag vet inte hur länge jag har kört med stickan uppe, det var över en vecka sen jag kollade under huven sist och det var inte jättemycket oljestänk.
Bilen står i varmgarage nu, jag tänkte gå ut och blåsa försiktigt med tryckluft i slangen när den har tinat lite mer.

Stickan satt ordentligt fastfrusen och gick inte ens att dra ut med tång, den släppte först efter att jag låtit motorn gå på tomgång några minuter.
Jag antar att slangen mellan toppen och oljefällan samt anslutningen mellan oljefälla och block måste bytas, sen har jag även läst här om att man ska ta ner oljetråget och rensa nån kanal?
Kan jag köra med bilen utan oljesticka så länge utan risk för att olja trycks ut genom packboxar?
Jag vet inte hur länge jag har kört med stickan uppe, det var över en vecka sen jag kollade under huven sist och det var inte jättemycket oljestänk.
Bilen står i varmgarage nu, jag tänkte gå ut och blåsa försiktigt med tryckluft i slangen när den har tinat lite mer.
Senast redigerad av 1 144, redigerad totalt 0 gånger.
Äger ingen 144 längre, däremot en V70 2.5T 2004 och en 944 Classic.