Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenis!

Är helt ny på det här så fiskar så mycket information som möjligt innan jag gör något drastiskt.
Min bil har för tillfället halogen i både hel- och halvljus och jag vill byta dessa, då det känns som att åka runt med två stearinljus.

Jag vet att det inte bara är att byta lampa, utan att du också måste skaffa motstånd/ballist.

Men hur är det med strålkastarna? Måste dessa bytas för att undvika att man totalbländar mötande fordon? Eller bländar man bara om man kör xenonljus i halogenstrålkastare och inte med LED och vice versa?

Samt, vilken styrka rekommenderar ni? Både på halvljus respektive helljus.

Tacksam för svar!

PS, ramp är inte av intresse.
Hej!

Jag kommer inte kunna besvara alla dina frågor men jag har xenon-konverterat min XC70 (helljus). Jag är väldigt nöjd med resultatet och har en speedstarter som innebär att det går snabbare för lampan att nå arbetstemperatur (tar ca 4-5 sekunder för full effekt men är ändå kraftfullare än original-halogen). Jag valde Xenon-konvertering från Humanhabit: 55W, 4300k i färgtemp, H7R (för reflektorer)

Min bil var ursprungligen utrustad med bi-xenon och hade alltså bara xenon i halvljus vilket störde mig lite då jag tyckte helljuset var för klent. Det är krångligare att konvertera halvjuset eftersom du då måste gör ljusinställningar med mera som måste godkännas vid en besiktning.

Vad avser helljus ska väl detta också ske regelrätt egentligen men jag har ej varit med om att de kontrollerat mina helljus mer än att de fungerar eftersom de oavsett lampa, bländar mötande trafik. Min granne kör med full LED-konvertering och även han är nöjd och till skillnad från xenon når LED full effekt med en gång, men xenon tycks kasta en längre ljusbild.

Det finns säkert massa experter i forumet som kan hjälpa dig just avseende halvljuset, men helljuset med xenon tycker jag är dunder!
I en halvljus reflektor-strålkastare får det inte nyttas någon annan lampa än vad strålkastaren är designad till. (snälla...)
Oavsett annan typ lampa kommer ljusbilden bli fel på ett eller annat vis, och kommer att störa mötande fordon.

I helljusreflektorn kan du sätta dit vad du nu än gillar att störa ljusbilden med ;-) , då det i det stora endast stör/hjälper dina ögon.

På nyare bilar med lins/projektor-strålkastare går det mycket bättre att konvertera till Xenon eller LED, då linsen tar bättre hand om ljuset som inte är på rätt väg, men lagligt är det inte. (nivå-sensor saknas, strålkastaren är inte godkänd med annan ljuskälla)

Laglig Xenon-konvertering till original Volvo strålkastare är lite svårt, med ändringar på CarConfig och montering av nivå-sensor(er) m.m. men inte omöjligt.
Ett alternativ kan vara att göra en Xenon Lins-projektor modifikation i Halogenstrålkastaren (2.5" Bi-Xenon lins-projektor med H1 lampa, fastskruvad i halvljusreflektorn) , ger mycket bra ljusbild, men fortfarande inte lagligt, pga nivå-sensor saknas, och fel ljuskälla.

Eller nytta Volvo Xenon-strålkastare med en universal Xenon-ballast/drivare, men helljuset kommer inte vara mycket att skriva hem om, då reflektorstyrningen inte får signal från bilen. Extra helljus rekommenderats då. Om strålkastaren har "plast-glas" får bilen utrustas med högtrycksspoling av strålkastarna (men xenonljuset är fortfarande inte godkänt)

Men när man kollar priset på Xenon-strålkastare eller goda Bi-Xenon projektor-kit, upp mot värde på en 20 år gammal bil, så kan man troligen heller leta upp en bil med den utrusningen man gillar, och sälja den som inte räcker till.
Tack för era väl utformade svar. Angående ljusbilden på halvljuset så misstänkte jag det och är inget som jag kommer utsätta andra trafikanter för. Det blir nya strålkastare till våren istället när jag ska piffa upp bilen.

Har istället köpt mig en ledramp som får vägleda mig under dessa mörka tider! :)

Men återigen, tusen tack för svaren! Nu har man fått lite mer kött på benen angående detta ämne :)

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]