Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bempo
Det gäller en XC70 -01 med 2,4T. Ni som varit med ett tag kanske kan identifiera felet efter beskrivning: höger fram hjulupphängning eller fjäder knarrar när bilen fjädrar. Det hörs men inte lika mycket som en gammal Opel i alla fall. Bilen går stadigt på vägen och inga andra indikationer på nåt fel.
Jag är tacksam för tips innan jag drar på mig overall och kryper in under bilen
av kievY
Kan vara övre fjädersäte eller lagret alt krängningshämmare. Blir det tyst när det är blött ute och vatten sprutar upp mot hjulhuset?
av Bempo
Ok, tack. Den som kör bilen har inte noterat skillnader i ljud vid blött eller torrt men det är ingen person med såna sinnen :)
av kievY
Bempo skrev:Ok, tack. Den som kör bilen har inte noterat skillnader i ljud vid blött eller torrt men det är ingen person med såna sinnen :)
Jag har nämligen samma oljud och vid mycket regn så blir det tyst tillfälligt. Tänkt riva fjäderbenet kanske nu vid däckskifte och byta lager+fjädersäte. Hos mig är det bara på förarsidan det låter. Det låter även om man gungar bilen och lyssnar vid motorrummet.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Folk tycker att jag är underlig men jag brukar spraya olja på kolvstången på stötdämparen (när man hissar upp framänden och lyfter lite på gummibälgen så kommer man åt stången).
Och olja in nedre fjädersätet, mest för att det inte ska rosta ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Framdämparna var i alla fall rätt okej efter 52k mil, kändes nästan onödigt att byta. Men då hade jag ju redan köpt nya :-D
Användarvisningsbild
av wissel
Hade samma problem, lite PTF spray på övre fjädersätet så vips borta.
av kievY
När vi ändå pratar om fjädersäte.. jag har fått möjlighet att köpa begagnade fjäderben från skroten som gått 8200 mil mot mina som rullat 24500 mil. Bilen jag kan köpa ifrån är en 08a med 2.4 motor. Är det någon skillnad mellan fjäderben? Jag har ju en Bi-fuel men framvagnen bör ju vara samma tycker jag? Då tänkte jag såfall byta båda fjäderbenen så slipper jag köpa delar och fjäderspännare etc..
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]