Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Ang: Bakre avgassystem Volvo S60 2.4T 2001:a

Idag när jag var under bilen så noterar jag att det finns gott om lösa och rostiga plåtbitar på översida den bakre ljuddämparen. Att den sitter väl inklämd och inbyggd gör att det samlas mycket smuts/salt mm. där!

Har dämparen "dubbel" plåt i ytterhöljet eller vad är det som jag "hittat" ?

Vet någon vad ett nytt bakre orginalssystem med kromat ändrör och alla bussningar/packningar kostar?

Eller finns det några bra "piratsystem" med samma ljudkaraktär som orginal?
av LJN
-Ingen som vet något?

/Lennart
av LJN
Tack för tips, någon som har monterat ett rostfritt system från dom på en S60?

Vad jag är "orolig" för är att ljudet är "annorlunda/högre" ?
Användarvisningsbild
av wide
LJN skrev:Ang: Bakre avgassystem Volvo S60 2.4T 2001:a

Idag när jag var under bilen så noterar jag att det finns gott om lösa och rostiga plåtbitar på översida den bakre ljuddämparen. Att den sitter väl inklämd och inbyggd gör att det samlas mycket smuts/salt mm. där!

Har dämparen "dubbel" plåt i ytterhöljet eller vad är det som jag "hittat" ?

Vet någon vad ett nytt bakre orginalssystem med kromat ändrör och alla bussningar/packningar kostar?

Eller finns det några bra "piratsystem" med samma ljudkaraktär som orginal?
Ställer samma fråga!, har en riktigt kexig burk efter 6000mil. Övrelagret är helt sönderrostat, brukar det gå s fort??
Användarvisningsbild
av Funk
Att "överlagret" är kexigt spelar ingen roll i praktiken, det var så på min också och det visade sig efter demontering att det var rejält med plåt kvar under...
Dock försvann mina fästen helt av rosten (efter 10000 mil) så det blev ett rostfritt från TME, bra mycket billigare än Ferrita. Numera finns det visst repsatser till fästena, men nu är det försent..

Priser då, ja ett system (finns inte halvsats vad jag vet) till en 2.4T skulle kosta 6300:- klart på bilen efter lite rabatt... Gav ungefär halva det för mitt rostfria från TME

/Thomas
av Parvel
Har monterat Ferrita halvsats på min S60 2,4T 2003
Ljudet är inte störande, lite mörkare än orginal men inget du hör inne i kupén, man kan märka det lite grann när motorn får jobba lite.
Priset för halvsats = från kat och bakåt är idag 4995:- enligt deras hemsida exkl byte.
Ett plus är att man får ett 3½ slutrör vilket ser maffigare ut än orginal.

Mvh
Chrille
Användarvisningsbild
av Funk
Priset för halvsats = från kat och bakåt
Ursäkta begreppsförvirringen, men det kallar inte jag halvsats.

/Thomas
av Parvel
Ja ursäkta men vart går begreppet halvsats?
För mig går den vilket många,även leverantörer anger från Kat och bakåt.
Har jag beskrivit fel ber jag om ursäkt.
Vad är då en halvsats?

Mvh
Chrille
av jbl
Kat och bakåt har jag alltid förknippat med halvsats.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]