Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta till mig en v70n 01a nu i dagarna.

Men nuvarande ägare har klippt av kablarna till den invändiga backspegeln så nu fungerar inte dosan som man låser och låser upp bilen med, samt massa andra funktioner som jag förstått.
Vad jag vet så ska man kunna koppla ur spegeln utan att behöva klippa kablarna,vilket han inte visste.

Till frågan, backspegeln som tillhör bilen finns kvar.
Men är jag nu tvungen att löda ihop kablarna till backspegeln igen, eller finns det yttligare en kontakt längre bak på kabelhärvan om man river ner innertaket? (om dem nu är gömda där uppe?)
Om det är så att man bara kan byta ut kabel.

Hur går jag enklast tillväga för att lösa detta?
Löda är ett alternativ, men känns ganska jobbigt då det är en hel del kablar, och ganska så dum position.

Hjälp mottages gärna!! :x
Ber om ursäkt ifall det är lite dåligt förklarat, hoppas någon förstår hehe
sicnarf skrev:Du är ju rådlös här verkligen för första gången, min vän!!!!! Eller, det kanske var ett råd i alla fall. :-)
Det var nog ett väldigt bra råd.
En V70 från 2001 är ju inte vare sig unik eller något större värde i, så om han inte byter till sig bilen mot ett flak öl eller så är det nog som rådlös säger bäst att leta upp en bil utan kända trubbel...
/M
Bilen är förövrigt fin, och jag byter till mig den pågrund av det är en ljudbil. Samt att jag får pengar imellan osvosv...

Men nu var det inte det detta handlade om, utan hur jag enklast löser problemet utan att göra mig av med bilen.
Kan nästan börja fundera om det är nya generationens epa snorungar som drivit sig till denna sida.
Vet du inte så svara inte, simpelt 👍
Du har precis de två alternativ ,antingen löder du eller river inredningen så mycket att du hittar alla kontakter för de här kablar och sen letar på skroten hela kabelmattor. Det finns ingen lättare alternativ. Jag är ingen snorunge utan har jobbat med Volvos kabelmattor i min aktiva tid åratal .
För övrigt kan jag i min vildaste fantasin inte förstå varför någon är så idiot att börjar klippa kablar i en bruksbil.
Då får det bli att riva innertaket!

Saken är den att ljudet som sitter i den skakar loss i stort sett allting så det går inte att ha något sittandes i taket för det ramlar bara ner.

Så han klippte kablarna och tog bort bakspegeln istället för att den skulle hänga i sladden,
utan vetskap om att det fanns en kontakt om man tar isär spegeln.
Hade han vetat det så hade han nog gjort på det rätta sättet, tyckte det var lite dumt jag också.
Men nu är det som det är, och får lösa det på bästa sätt.

Nej, men tycker det är tråkigt att gå in på ett forum där man förväntar sig att få hjälp och svar på sin fråga utan att folk ska påpeka hur onödigt det är pågrund av bilens värde eller ålder.

Spelar väl ingen roll vad bilen är värd eller hur gammal den är, det är ungefär som att jag skulle gå till någon och fråga varför dom håller på och renoverar upp den där Gamla Volswagen Golf 1an, den är ju gammal och har inget värde ändå?!

Man gör väl det för att bevara sakerna och återsälla skicket, varesig det är en V70 som det finns miljoner av eller någon annan bil.
Värdet är irrelevant, det kanske inte är mycket till bil för många andra att bevara, medans det för andra kanske är det varesig ålder eller värde.

Nu blev det långsökt, men hoppas du förstår. Absolut inget agg :-)

Tack för ditt svar!
Vi alla på forumet trodde att du skulle reparera en bil ,inte köpa en ljudanläggning. Att börja renovera en gammal Volvo
med klippta kablar skulle jag också avstå ,och välja en annan objekt.
Därför var svaret du fick helt OK ,enligt min mening.

Lycka till med ditt jobb ,men var beredd att du kanske måste riva mera än bara innertaket.
Med informationen du gav i första inlägget var svaren helt relevanta även om du inte gillade dem.. med det brukar sällan bli bättre av att bli otrevlig och kalla andra massa saker...
Men om bilen är unik (för dig ) så är det ett annat läge.
Vet du om kablaget till backspegeln är klippt före eller efter kontaktdonet till backspegeln ? Innertaket har en limmad kabelmatta med kontaktdon för resp. funktion - så även backspegeln. Så är kablaget klippt på "rätt" sida, borde det räcka med ta ner spegeln inklusive kabelstumpen fram till kontaktdonet (borde sitta någonstans ovanför taklampan) och löda ihop det. Lite enklare än att försöka löda på plats :-)
/M

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]