Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ny medlem, första inlägget.
Har ett problem i min V70 -01 Turbo. I låga farter, under 75-80 känns det ok. Kommer jag upp i 80-90 så börjar bilen vibrera.
110-120 så känns det mindre men det kanske beror på att vibrationen passerat resonansläget då det känns som värst.
Vad är gjort?
Jag har fått hjulen balanserade. 225 R17 45 (tror jag det står)
Har även provat med att byta hjulen mellan fram och bak. Ingen skillnad.
Provat bak med andra fälgar och däck. Också samma dimension men Volvos originalfälgar. Samma vibrationer fortfarande.
Så idag fick jag hjälp med hjulinställningar. Mekanikern fick byta en bult och bussning i VB.
Med rätt inställning är det fortfarande vibrationer.
Niklas, som hjälper mig, har inte något nytt förslag just nu.
Vad är bäst att kolla på efter detta?

Tack för hjälp!
Johan
Möjligt men det känns inte varmt. Har ett hyfsat nytt bromsok på HB.
Det känns inte heller som skivorna är kassa. Det vibrerar inte mer när man bromsar.
Hade detta problem på en äldre V70, första gen, för några år sedan.
Det var väldigt tydligt att vibrationerna bara kom när man bromasade.
Löjligt lite anliggande broms skapar vibrationer på V70N. Jag vet inte varför.
Trodde det inte själv, men efter idogt misslyckat sökande försvann problemet med nya bromsok bak.
jpgrahn skrev: tor 06 aug 2020, 19:51 ..Jag har fått hjulen balanserade..
Har du varit hos någon firma som har "road force"-balanseringsmaskin? De avslöjar skeva däck, det gör inte en "vanlig" balanseringsmaskin
Även jag skulle gissa på skev fälg. Åkte tillbaks till en däcksverkstad för att jag tyckte att de gjort ett dåligt balanseringsjobb. De tog upp däcket i en helt vanlig balanseringsmaskin, roterade det långsamt och visade mig hur fälgen var "tillplattat" på dess insida.
Liten uppdatering.
Bytt bakre stötdämpare. Ingen märkbar skillnad.
Fick även kollat stödlagret till höger drivaxel efter ett tips om att det kan ge vibrationer. Lagret var ok enligt min mek. Han menade också att just detta hade han sett på automatväxlade bilar, inte på de med manuell låda som min.

Sammanfattning: Läget lite bättre än tidigare förmodligen tack vara hjulinställningen där jag vet att det var felinställt på VB.
Vibrationer i området 80-100 km/h. Högre farter ger mindre vibrationer.
Kommer att byta däck och fälgar senare i höst. Återkommer.

Finns det bussningar i bakvagn som det skulle vara god idé att byta?

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]