Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag heter Sebastian och köpt en V70R över helgen. Jag är tysk men bor i Nacka och är stor vän av båda Saab och Volvo bilar och har också en 2002 9-3 aero cab i tio år och hade också en s80 v8.

Jag köpte V70R från en person i Göteborg.
Bilen körde fint, olja var mörkt brun och jag hittade inga tecken av vatten i olja eller olja i vatten. Också alla stötdämpare såg bra (tork) ut och Four c funkade bra. Tyvärr funkade det inte att läsa ut felkoder med min enkelt obd bluetooth Dongle. jag vet inte varför.

Men nu idag ville jag sätta på bilen och hittade först ett meddelande att chassis inst. Behövs service men också motorn låtade konstigt. So köpte jag en Volvo felkodläsare och fick den koder:

Sum-0073 bodywork accell sensor left rear
ECM-3100 engine misfire
ECM-3110 misfire cyl 1
ECM-120d intake air temp sensor
ECM-614b camshaft control exhaust

Jag sökte efter kombination av dem fel men hittade inte en konversation här. Vad jag läste var att jag skulle börjar med rensa temp sensor och mäta resistans i Cvvt Sensorer. Men jag är oroligt att grund av dem felkoder kunde vara störrare problem än två sensorer som är lätt att byta. Har ni en idé?

Jag är också förundrat att den Four c fel fanns inte igår. :crying:

P.s. bilen har 23000mil men fick kontinuerligt service på Volvo.

Tack och mvh sebastian
Senast redigerad av 1 sebi, redigerad totalt 0 gånger.
Lyser eller blinkar motorlampan?

Hur menar du "låter konstigt"?
Den har misstänt på Cyl1, helt klart.
Kanske är konsekvent, och då "tuffar" den liksom, och motorlampan blinkar.

Du skulle kunna radera alla felkoder och se vilka som återkommer. Det kan ligga kvar gamla koder som är inaktuella och luras.
Tack @MickeM för hjälp.

Efter jag stängde av motor blinkade CEL. Om jag sätter tändning nu till "II" blinkar den.
Vad jag gjorde nu är at demonterar Solenoid valve (avgassidan) och försökte at rensa den - Jag vet inte om det hjälper.
(Update cleaned it and tested it - works well and fast)

På solenoidkåpan finns et lite röd färgmarkering - se ut som markering av en skrothandlere. så kanske gammal ägare byte den nån gång?!
Också på en sensor som sittar mellan luftfilter och turbo finns tape rund proppen.. tycker det är mass air flow meter, se ut som försökte man att hitta fel där. Efter förre ägaren hade bilen i 8 år, känns det att han försökte att hittar fel där tidigare. Konstigt bara att fel dykte inte up när provkörde men kanske det kommer bara med kalt motor?
Min tanke är nu är att det måste kommer från nånting annat om det inte efter jag byter temp sensor. kan det vara att timing stämmer inte eller vad tror ni?
Om lampan blinkar (när motorn går) så misständer en cylinder. Cyl2 har du felkod på.

Det känns troligt att tändspole nr2 är kass.

Det blir ofta bara felkod på misständning, även om tändspolen har egen felkod. Beror säkert på hur den falerar.

Även tändstiften bör ses över/ bytas om det var länge/många mil sedan. Volvo brukar ha 4000mil intervall på stiften.
Hej Micke, du skrev precis när jag var ner och provade mer. Efter jag satt tillbake VVT solenoid provade jag att starta igen. nu fått jag inget felkod om VVT timing, "bara" misständning felkoder , på cylinder 1 och 2. Så provde jag att tar bort Mass air flow meter och startade igen. motor låtade mycket lugnare och "jämn", jag läste felkod igen och det fanns nu bara en att Mass air flow fel (såklart) men inget om misständningar. kan det vara at man få misständningar från dålig MAF?
jag också skulle kollar tändstifter, det är bra idee och tändspolar om det är inte bara MAF.

Mvh, Sebastian.
Eftersom specifika cylindrar pekas ut Ang misständningar, kan du egentligen utesluta allt utom tändning (troligast) , spridare eller kompressionen.

Allt annat ger slumpvisa misständningar, och inte vissa specifika cylindrar.
MAF tex, som för övrigt sällan (aldrig) ger misständningar, utan mer ojämn gång/hög förbrukning, osv. Oftast är trasig LMM ett följdfel orsakat av "öppet luftfilter".
Dåligt gasspjäll, VVTventil, VVTdrevet div givare osv ger också ojämn/ryckig gång, men inte misständningar i rätta bemärkelsen.
Det är nästan uteslutande tändningsfel, lite ovanligare med spridare, och än mer ovanligt med kompression. (Bränd/spräckt ventil, tex)
Hej måste tyvärr kommer tillbaka eftersom jag hittar inte fel. I mellantid bytade jag MAF, tändstifter, tändspoler mot varandra, sensor innan spjällhuset, rensade spjällhuset och matade kompression (9,5-10 bar alla cylinder - inte bra men okej för turbo?) och hade bilen hos en verkstad som hittade inte fel.

Fel som kommer tillbaka är ecm-3100/3110/3120, vanligtvis vid tomgångskörning efter kallstart ," tuffar " bilen. Jag tror också att Startprocessen tar för långt.

Tack Micke för dina tanker, jag håller helt med, skulle titta på spridare men är nu lite frusterad av felsökning utan resultat.

Kan ni rekommenderar en verkstad i Stockholmsregion (bor i Gustavsberg) som är bra att söker så en fel? Tänkte att lämna in bilen hos Bilia i Nacka, men vet inte om det är rätt ställe.

Tackar er!
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]