Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tobbe_S602,4T
Nu verkar det som ja har beslutat att sänka min s60 2,4T
men frågan e med vad?

ja e så valet i kvalet va det ska vara,
om ja bara ska bytta fjädrar eller hela dämparen, och hur mycket?

Vad brukar vara vanligast om man ska ha 18 tums fälgar, hade inte tänkt någon extrem sänkning men ändå!

Ställbara dämpare hade ju vat fint ifall man e osäker på höjden, eller har ja fel. Men de kostar väl också lite mer, vad iså fall?

Har hört att om ja bara bytar fjädrar så skulle de inte gå igenom besiktningen pga att dom slappnar när dom lyfter upp bilen, stämmer det?

Behöver lite tips på hur ni har gjort och vad som kan vara lämpligt, gärna nått riktmärke vad gäller pris.
Har ni bilder på er sänkning e det aldrig fel!
Några bra ställen att vända sig, och var ska man köpa?

Allt av intresse!!!!
Användarvisningsbild
av Mr H
Om du ska byta bara fjädrar eller komplett fjäderben är väl mest en fråga om kostnad, om du inte kör på bana då och då. Är originaldämparna ok så räcker det gott med att byta fjädrarna.

Ställbara fjäderben är ju "mumma" men kostar inte gratis direkt. Fördelen är ju att du själv kan ställa in exakt den höjd du tycker blir/ser bäst ut. På vissa går det dessutom att justera hårdheten på stötdämparen.

Att sänkfjädrarna skulla avlastas helt när däcket lämnar marken stämmer inte. Då får du allt ha extremt kortade fjädrar. Kan möjligtvis tänka mig att det påstående kommer från någon som kapat sina orginalfjädrar, och kapat ett varv eller två för mycket. Jag hade inga problem att besiktiga min förra bil, en V40:n, när den var sänkt.

TME, http://www.tme.se har fjädrar som sänker ca 35 mm runt om. Jag köpte sådana till V40:n och blev mycket nöjd. Bibehållen komfort och och precis lagom mycket hårdare fjädring. Till S60 kostar det 2500:- för en sats.

På Blocket dyker det upp varje vecka annonser från GE Motorsport http://www.blocket.se/vi/6122374.htm?ca=15_s som också säljer sänkfjädrar. Dom har även kompletta fjäderben med sänkfjädrar. Har hör positiva omdömmen bland S/V40-folk om deras fjädrar så det funkar säkert bra även till en S60. Deras fjädrar sänker 40 mm och kostar 1750:- till S60.

Hoppas det hjälpte dig lite i alla fall.
av grabb85
Tobbe_S602,4T skrev:Nu verkar det som ja har beslutat att sänka min s60 2,4T
men frågan e med vad?

ja e så valet i kvalet va det ska vara,
om ja bara ska bytta fjädrar eller hela dämparen, och hur mycket?

Vad brukar vara vanligast om man ska ha 18 tums fälgar, hade inte tänkt någon extrem sänkning men ändå!

Ställbara dämpare hade ju vat fint ifall man e osäker på höjden, eller har ja fel. Men de kostar väl också lite mer, vad iså fall?

Har hört att om ja bara bytar fjädrar så skulle de inte gå igenom besiktningen pga att dom slappnar när dom lyfter upp bilen, stämmer det?

Behöver lite tips på hur ni har gjort och vad som kan vara lämpligt, gärna nått riktmärke vad gäller pris.
Har ni bilder på er sänkning e det aldrig fel!
Några bra ställen att vända sig, och var ska man köpa?

Allt av intresse!!!!
hmmm enklaste och billigaste sättet att sänka är nog närmaste sjö men då ska man nog inte sitta i under själva sänkningen. tar dock inget ansvar för om bilen kan va lite svårstartad och så efteråt men sänkt bilr den och fort går det garanterat.

haha kunde inte hålla mig ;)
av cme
Jag kör med Sachs Performance. Du hittar detta kit hos Autoexperten. Väghållningen blir bra.

cme
Användarvisningsbild
av OFFO
Givetivis inte samma bil, men jag köpte sachs dämpare och lesjöfors sänkfjädrar till min golf, bytte själv och måste säga att det var mycket bra kvalitet och funkade kanon. Glöm inte hjulinställning bara.
Är sugen på att sänka minS60 men den får nog rulla nårra mil till.
Användarvisningsbild
av Bosa
Håller med Mr H vad gäller TME's fjädrar, hade också såna på V40:n och det funkade kalas. Körde med originalstötdämparna tills de blev slut sen köpte jag Volvos egna "sport"stötdämpare. Blev lika sänkt runt om så inga problem med att den såg högre ut i fram men framförallt så hade man fortfarande kvar en hel del komfort. Bytte bara fjädrar på den och kommer köra samma lösning på V70n, kommer att bli TME igen för min del.
Användarvisningsbild
av Rillee
Funderar oxå på att sänka min s60, men vad skulle det kosta att få det gjort hos volvo?
av jarbi
volvo skulle ha 3600:- för jobbet på min s60.. då med lite rabatt..
1900:-/bak 1700:-/fram eller om det var tvärtom.. :???:
Användarvisningsbild
av Rillee
Vad kostar sen volvos fjädrar?
Användarvisningsbild
av Mr H
Rillee skrev:Vad kostar sen volvos fjädrar?
Till S60?

Till S60 kostar stötdämparsatsen bak 2390:- och fram 1990:-.

Länk till tillbehörskataloger : http://www.volvocars.se/salesandservice ... Models.htm

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]