Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MacTheZipper
Någon speciell modell på v70?
Jag bytte nyligen på min s80 -01 och allt som krävdes var en 22mm blocknyckel för att lossa den inre styrleden.
av Patrik1975
MacTheZipper skrev: mån 01 apr 2019, 22:50 Någon speciell modell på v70?
Jag bytte nyligen på min s80 -01 och allt som krävdes var en 22mm blocknyckel för att lossa den inre styrleden.
Vanlig v70n -01 2.4 manuell
Borde vara samma som en s80 -01

Jag har inte gett mig på det ännu, bara förberedelser inför jobbet.
Lyfte du bilen med lyft? Jag kommer lyfta upp den på pallbockar endast
av MacTheZipper
Patrik1975 skrev: tis 02 apr 2019, 14:41 Vanlig v70n -01 2.4 manuell

Jag hade tillgång till lyft när jag gjorde det men pallbockar funkar, det blir bara lite svårare eftersom du får mindre plats att komma in under bilen.
Damask och låsbanden till det är bra att ha då det är lätt att förstöra damasken om den är gammal.
Har du nya damasker och ska byta yttre styrled samtidigt så är det ju smidigt för då behöver man inte krångla med att dela på yttre och inre utan bara lossa inre från styrväxeln och ta ut allt helt.
av Patrik1975
MacTheZipper skrev: tis 02 apr 2019, 16:53
Patrik1975 skrev: tis 02 apr 2019, 14:41 Vanlig v70n -01 2.4 manuell

Jag hade tillgång till lyft när jag gjorde det men pallbockar funkar, det blir bara lite svårare eftersom du får mindre plats att komma in under bilen.
Damask och låsbanden till det är bra att ha då det är lätt att förstöra damasken om den är gammal.
Har du nya damasker och ska byta yttre styrled samtidigt så är det ju smidigt för då behöver man inte krångla med att dela på yttre och inre utan bara lossa inre från styrväxeln och ta ut allt helt.
Kikade på styrleden innan jag går på jobbet.
22ans blocknyckel löser ju bara kopplingen mellan inte och yttre.
Att lossa den inre från styrväxeln ser betydligt krångligare ut, +30mm samt svår att greppa om utan ett specialverktyg?
av Onkelmorra
Om inre styrleden har utfrästa spår där den går in i styrleden kan du lossa den med en stor skiftnyckel, eller om du har en fast nyckel med rätt mått. Jag bytte på min förra bil (dock en 740) och då hade inte den gamla utfrästa spår utan fästet var helt runt. Fick ta en stor polygrip och ta i för kung och fosterland för att få loss den.
av Patrik1975
Onkelmorra skrev: ons 10 apr 2019, 09:05 Om inre styrleden har utfrästa spår där den går in i styrleden kan du lossa den med en stor skiftnyckel, eller om du har en fast nyckel med rätt mått. Jag bytte på min förra bil (dock en 740) och då hade inte den gamla utfrästa spår utan fästet var helt runt. Fick ta en stor polygrip och ta i för kung och fosterland för att få loss den.
Den nya styrleden har utfrästa spår, dock bara några mm in från kanten, resten är rund.
Fast hur det ser ut på den befintliga vet jag ej.
Jaja jag får testa mig fram helt enkelt.

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]