Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornsson
Bilen har börjat durra när jag svänger, det började med att den bara gjorde det när jag svängde höger och sedan åt båda hållen, sedan märkte jag att den tappade styrkan i servon så jag kollade oljan och den var typ tom och såg även då att den läckte i den nedre anslutningen så for till macken och killen där sa att det var vanlig problem att den började läcka där, så jag fick en ny slang klamer och bytte så nu är det tätt och oljan är påfylld, men det där durret finns fortfarande kvar när jag svänger, kan den ha fått in luft (går det att lufta?).

Så vad kan det bero på, trodde det skulle försvinna då jag fixade oljan och det där.
Användarvisningsbild
av eccy243
Lufta gör du genom att ratta mellan ändlägena ett par gånger. Är du säker på att du har fyllt på med rätt olja? Detta är enormt viktigt på Volvos moderna styrservon.
Användarvisningsbild
av bjornsson
eccy243 skrev:Lufta gör du genom att ratta mellan ändlägena ett par gånger. Är du säker på att du har fyllt på med rätt olja? Detta är enormt viktigt på Volvos moderna styrservon.
ska bilen vara uppallad fram när man gör så?
Ja jag hoppas det, var killen på macken som gjorde det.
Men det stod iaf volvo servo olja på dunken, en liten blå.
av Frigge
bjornsson skrev:
eccy243 skrev:Lufta gör du genom att ratta mellan ändlägena ett par gånger. Är du säker på att du har fyllt på med rätt olja? Detta är enormt viktigt på Volvos moderna styrservon.

Det kan ta en stund innan luften försvinner, håll koll på nivån bara.
Användarvisningsbild
av bjornsson
Frigge skrev:
bjornsson skrev:

Det kan ta en stund innan luften försvinner, håll koll på nivån bara.
Var och kollade och den låg precis över min sträcket så tänkte att jag skulle köpa min en liten dunk och fylla på, men OK på verkstan hade gått hem så for på bilisten med det ända de hade var "shell Donax TM transmission and power steering F" och vad jag förstår så ska man inte blanda olika märken?
Användarvisningsbild
av Loner
Ett tips, kolla hur generatorn "ser ut", inge bra om servoolja runnit ner i den.. dom är rätt dyra när dom måste bytas..

/L
Användarvisningsbild
av bjornsson
Loner skrev:Ett tips, kolla hur generatorn "ser ut", inge bra om servoolja runnit ner i den.. dom är rätt dyra när dom måste bytas..

/L
Tror den har klarat sig, den ser iaf torr ut, har bara runnit ut efter slangen och precis under det blivit lite olja. Men ska ta en närmare koll på det imorgon.
B200ft svårstartad

Nummer 2 på bilden

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]