Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#87595
Min son köpte min förra S80-99. Den har gått felfritt i ca 20 000 mil.
Men sen en tid tillbaka har han fått ett märkligt fel.

Plötsligt utan förvarning kom ett meddelande om bromsfel. Det var
något med ABS'en och att bilen skulle startas om.
Detta gjordes och felet försvann.
Efter ett tag kom felet tillbaka med andra felmeddelanden. Ibland är
det växellådan som skall servas, ibland är det emisionerna som är fel
och mycket mer. Ibland är det flera fel samtidigt. När detta inträffar
börjar motorn att gå upp och ner i varv.
Efter att batteriet byttes till ett nytt försvann alla fel någon månad.

Naturligtvis kom felen tillbaka som tidigare igen!

Fick kontakt med en kille som kan kolla felkoder.
Han raderade alla fel och startade bilen. Den första felkod
som kom var från enheten som styr spjället. Sedan byggdes det
på med andra koder efter hand.
Hans förslag var att kolla alla jordpunkter.
Han laddade också in ny programvara i bilen. Det fanns en hel del
ny programvara som ännu inte var bytt.

Efter byte av programvara så gick bilen bättre. Den växlade mjukare osv.
När felen kommmer igen så är det oftast ett fel åt gången mot en hel
drös av fel innan uppgraderingen. Vanligast är ABS och service för växellådan.
Den ojämna tomgången är helt borta efter uppgraderingen.

Vi har gått igenom alla jordpunkter i motorrummet med rengöring och
infettning. Efter det gick bilen ett bra tag innan första felet kom tillbaka.
Då var det "Serva växellådan". Innan detta fel kommer börjar något
relä under mittkonsollen eller möjligtvis under bilen att låta som en
grov summer. När bilen startas om fungerar den utan problem ett tag.
Det är bara när "Serva växellådan"-meddelandet kommer som "summern" hörs.

Han som kollad felkoderna sade något om att bilen har för låg spännig.
När den strtas har den drygt 13volt och sedan faller spänningen ner till
12volt och ibland under 12volt. När han laddade in ny programvara
var han tvungen att koppla batterikablar till enn annan bil som stog
med motorn igång för att hålla spänningen över 12volt. Går den under
vägrar systemet att ta emot programvaran.

Varje gång den krånglar så är det kallt ute. Den krånglar nästan aldrig när det är plusgrader.

Vad kan vara fel?
Generatorn? (batteriet är nytt)
Dålig jord någonstans?
Glappkontakt?
Annat?

Alla processormoduler fungerar som dom skall enligt han som mätte upp
bilen.
Användarvisningsbild
av MartinS
#87610
Är det någon som mätt upp generatorn, hur den laddar?

/Martin
av Totte_T6
#87611
Lite info taget ur Vadis...

motorrumstemp.mätt av generatorns elektronik.

vid 100 grader ligger spannet på 13,45-14.05v
vid 25 grader ligger spannet på 14,35-14.65v
vid -5 grader ligger spannet på 14,59-15.0v
vid -13 grader ligger spannet på 14,58-15.09v
vid -40 grader ligger spannet på 14,52-15.15v

Edit: med motorn igång givetvis!

Så din spänning ligger långt under normalspänning!

Kolla dina generator kretsar jordningar i motor/chassi etc.
sen kan det givetvis vara slutkörda kol i generatorn den har ju gått 20k mil, antar att det inte är en "större" kostnad att byta regulator/kolhållare.
har dock inte gjort det på volvos nuvarande generatorer endast äldre Bosch typer.
Senast redigerad av 1 Totte_T6, redigerad totalt 0 gånger.
av linnar
#87612
MartinS skrev:Är det någon som mätt upp generatorn, hur den laddar?

/Martin
Nej! Den är aldrig uppmätt.

Kan ovanstående fel uppträda om den laddar för dåligt?
Det var en kille på en verkstad som sade att strömmen kan
gå fel väg om en diod är trasig. Det ser inte elektroniken
så den kan inte varna för detta. Den varna för andra fel istället då.

Bilia nämnde genast generatorn när jag beskrev felmeddelandena som kommer.

kan det vara så enkelt (dyrt)?
av jbl
#87759
Helt klart är ju att den laddar för dåligt om spänningen går ned till 12volt. Stor chans att kolen i generatorn är dåliga. Kolla med bil el verkstad om det går att enbart byta kolen som exempel.

Bil el verkstad kan ju mäta lite och avgöra om det är generatorn eller inte. Men allt sitter i den när det gäller laddningen så mest troligt blir det en utbytes.

Kolla priset via mekonomen som riktpris. Bara knappa in regnumret så ser du priset efter valt generator i deras meny.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#87766
haft 3st S80 99:or med exact samma problem. På alla har det varit ABS styrenheten.

//Branx
Användarvisningsbild
av greeeken
#87771
abs styrenheten?
Kostar ca 3000 att reparera
av matand12
#87776
Instämmer med Branx. Har själv en 99:a med samma felkoder du beskriver - dem kommer och går...
Bytte styrenheten och därefter är dem borta.
En ny styrenhet låg på ca 7200 på Bilia.
Det fanns rätt många begagnade på bildelsbasen för ungefär halva priset.
Kolla numret på styrenheten och om du skall ha STC/DSTC eller utan innan du ringer och frågar dem.
av zenobia
#87782
Har också en S80 99:a som haft samma problem. Bytte ABS-boxen och slapp sedan alla bekymmer. Har du inte centralplacerad tumme och dessutom är utrustad med lite verktyg byter du box på under 20 minuter.

http://www.jb-bildemo.se
av Totte_T6
#87810
branx skrev:haft 3st S80 99:or med exact samma problem. På alla har det varit ABS styrenheten.

//Branx
kan ABS enheten påverka laddspänningen från generatorn?
låter lite ologiskt, nu menar jag bara laddspänningen ej de övriga
symtomen/flipperspelet med larmer!
Man kan alltid lära sig någe nytt :D

Model 3 har 1000 kg dragvikt, model Y har 1600 kg.[…]

NGK tändstift fake/kopior???

Gjorde en service på bilen (S70 GLT 1997) B[…]

Trevligt, finns det nya armaturer att köpa tr[…]

Felande låskista, vanligt problem på d[…]