- mån 12 feb 2007, 11:07
#87595
Min son köpte min förra S80-99. Den har gått felfritt i ca 20 000 mil.
Men sen en tid tillbaka har han fått ett märkligt fel.
Plötsligt utan förvarning kom ett meddelande om bromsfel. Det var
något med ABS'en och att bilen skulle startas om.
Detta gjordes och felet försvann.
Efter ett tag kom felet tillbaka med andra felmeddelanden. Ibland är
det växellådan som skall servas, ibland är det emisionerna som är fel
och mycket mer. Ibland är det flera fel samtidigt. När detta inträffar
börjar motorn att gå upp och ner i varv.
Efter att batteriet byttes till ett nytt försvann alla fel någon månad.
Naturligtvis kom felen tillbaka som tidigare igen!
Fick kontakt med en kille som kan kolla felkoder.
Han raderade alla fel och startade bilen. Den första felkod
som kom var från enheten som styr spjället. Sedan byggdes det
på med andra koder efter hand.
Hans förslag var att kolla alla jordpunkter.
Han laddade också in ny programvara i bilen. Det fanns en hel del
ny programvara som ännu inte var bytt.
Efter byte av programvara så gick bilen bättre. Den växlade mjukare osv.
När felen kommmer igen så är det oftast ett fel åt gången mot en hel
drös av fel innan uppgraderingen. Vanligast är ABS och service för växellådan.
Den ojämna tomgången är helt borta efter uppgraderingen.
Vi har gått igenom alla jordpunkter i motorrummet med rengöring och
infettning. Efter det gick bilen ett bra tag innan första felet kom tillbaka.
Då var det "Serva växellådan". Innan detta fel kommer börjar något
relä under mittkonsollen eller möjligtvis under bilen att låta som en
grov summer. När bilen startas om fungerar den utan problem ett tag.
Det är bara när "Serva växellådan"-meddelandet kommer som "summern" hörs.
Han som kollad felkoderna sade något om att bilen har för låg spännig.
När den strtas har den drygt 13volt och sedan faller spänningen ner till
12volt och ibland under 12volt. När han laddade in ny programvara
var han tvungen att koppla batterikablar till enn annan bil som stog
med motorn igång för att hålla spänningen över 12volt. Går den under
vägrar systemet att ta emot programvaran.
Varje gång den krånglar så är det kallt ute. Den krånglar nästan aldrig när det är plusgrader.
Vad kan vara fel?
Generatorn? (batteriet är nytt)
Dålig jord någonstans?
Glappkontakt?
Annat?
Alla processormoduler fungerar som dom skall enligt han som mätte upp
bilen.
Men sen en tid tillbaka har han fått ett märkligt fel.
Plötsligt utan förvarning kom ett meddelande om bromsfel. Det var
något med ABS'en och att bilen skulle startas om.
Detta gjordes och felet försvann.
Efter ett tag kom felet tillbaka med andra felmeddelanden. Ibland är
det växellådan som skall servas, ibland är det emisionerna som är fel
och mycket mer. Ibland är det flera fel samtidigt. När detta inträffar
börjar motorn att gå upp och ner i varv.
Efter att batteriet byttes till ett nytt försvann alla fel någon månad.
Naturligtvis kom felen tillbaka som tidigare igen!
Fick kontakt med en kille som kan kolla felkoder.
Han raderade alla fel och startade bilen. Den första felkod
som kom var från enheten som styr spjället. Sedan byggdes det
på med andra koder efter hand.
Hans förslag var att kolla alla jordpunkter.
Han laddade också in ny programvara i bilen. Det fanns en hel del
ny programvara som ännu inte var bytt.
Efter byte av programvara så gick bilen bättre. Den växlade mjukare osv.
När felen kommmer igen så är det oftast ett fel åt gången mot en hel
drös av fel innan uppgraderingen. Vanligast är ABS och service för växellådan.
Den ojämna tomgången är helt borta efter uppgraderingen.
Vi har gått igenom alla jordpunkter i motorrummet med rengöring och
infettning. Efter det gick bilen ett bra tag innan första felet kom tillbaka.
Då var det "Serva växellådan". Innan detta fel kommer börjar något
relä under mittkonsollen eller möjligtvis under bilen att låta som en
grov summer. När bilen startas om fungerar den utan problem ett tag.
Det är bara när "Serva växellådan"-meddelandet kommer som "summern" hörs.
Han som kollad felkoderna sade något om att bilen har för låg spännig.
När den strtas har den drygt 13volt och sedan faller spänningen ner till
12volt och ibland under 12volt. När han laddade in ny programvara
var han tvungen att koppla batterikablar till enn annan bil som stog
med motorn igång för att hålla spänningen över 12volt. Går den under
vägrar systemet att ta emot programvaran.
Varje gång den krånglar så är det kallt ute. Den krånglar nästan aldrig när det är plusgrader.
Vad kan vara fel?
Generatorn? (batteriet är nytt)
Dålig jord någonstans?
Glappkontakt?
Annat?
Alla processormoduler fungerar som dom skall enligt han som mätte upp
bilen.