Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slope
Dieselvärmaren startar tid och otid, dvs är det -2 och du ska åka och handla 1km till affärn hoppar värmaren igång bilen hinner inte bli det minsta varm samma sak på återvägen!
Lämmnade in bilen på auktoriserad verkstad kopplade bort autostart -funktionen problemet löst.
Obs det förutsätter att bilen är utrustad med timmertillsats så det går att slå igång värmaren manuellt, för det är ju klart att man kommer att behöva ha igång värmaren under den kalla årstiden.
På tidigare årsmodeller fanns denna funktion!? Allt blir inte bättre med åren!
v70d5-03 :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
slope skrev:Dieselvärmaren startar tid och otid, dvs är det -2 och du ska åka och handla 1km till affärn hoppar värmaren igång bilen hinner inte bli det minsta varm samma sak på återvägen!
Lämmnade in bilen på auktoriserad verkstad kopplade bort autostart -funktionen problemet löst.
Obs det förutsätter att bilen är utrustad med timmertillsats så det går att slå igång värmaren manuellt, för det är ju klart att man kommer att behöva ha igång värmaren under den kalla årstiden.
På tidigare årsmodeller fanns denna funktion!? Allt blir inte bättre med åren!
v70d5-03 :wink:
Jag håller med, att man inte kan välja autostart suger svårt på volvon tycker jag.

Om man tex behöver flytta bilen fram och tillbaka på garageutfarten för att få ut andra bilen tex. Och sen 10 minuter är det dags igen att flytta för att få in andrabilen osv. Känns som den stackars glödtråden får verkligen jobba skiten ur sig för att tända upp för att sedan släcka ned 2 sekundeer senare om och om igen.

En knapp där man kunde avaktivera vore guld värd. Att koppla bort det totalt på verkstad känns jom det också fetsuger.

Eller om det är kallt och man vill vänta med värmaren tills man kommit ur garaget för att inte fylla upp garaget med dieselrök. (Värmaren har ju varken katt eller partikelfilter) och man vill ju inte lukta som en böckling rökt i dieselolja när man kommer till jobbet.
av Kena
Vet ej om det funkar , men det borde gå att programmera, och funka med att ha kupe fläkten på noll så skulle den inte starta "garageläge" det var bara en tanke
Användarvisningsbild
av CarMan
& vad gör det om den får starta o stänga avsig några gånger i onödan?
av Kena
Kanske kan förskjuta tusenlapps uppkastningen. Men det är väl knappast tillverkaren intresserad av. Den ska väl servas efter antal starter.
Användarvisningsbild
av CarMan
Kena skrev:Kanske kan förskjuta tusenlapps uppkastningen. Men det är väl knappast tillverkaren intresserad av. Den ska väl servas efter antal starter.
jag förstår inte vad du skriver.

en bränslevärmare på en diesel som startar i onöden lär väll kosta kunder 2:- / år i bränsle !
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
Kena skrev:Kanske kan förskjuta tusenlapps uppkastningen. Men det är väl knappast tillverkaren intresserad av. Den ska väl servas efter antal starter.

en bränslevärmare på en diesel som startar i onöden lär väll kosta kunder 2:- / år i bränsle !
Bränslekostnaden är väl skit samma. Men några 2 kronor stämmer inte. För mig kan förbrukningen gå upp runt 10-20% när värmaren är igång hela tiden då jag är framme innan den hinner slå av. Och min bränslekostnad ligger på mer än 10 kr per år om 2 kronor skulle vara 20%.

Der som brukar pajja värmare är ju starterna, glödtråden brukar ge opp och så sotar skiten igen när den inte får bli riktigt varm av allt hattande av och på.

Att det funnits en meny med 3 lägen

-På
-Av
-Auto

Hade inte behövt kosta ett öre.

Saknar det på ljusreglaget också, Varför är det inte 4 lägen
-Av
-Park
-Halv
-Auto
Nu är det ju helknäppt med två Autolägen och ett park
av zenobia
CarMan skrev:

Nää, men vi konsumenter som betalar förstår vad han menar. Onödiga starter borde rimligtvis minska livslängden på prylen X. Minskad livslängd innebär tätare besök hos volvomecken. Volvomeckar är inte direkt kända för att arbeta gratis. Det innebär att man blir av med pengar varje gång man besöker dom.

Sist jag var inne på besök gällande min bensinvärmare kostade det i storleksordningen 3.500 kronor. Att du som får en del av dessa kronor i form av lön tycker givetvis att detta är ett normalläge.

Vi andra som måste arbeta en vecka för att kunna byta prylen X kanske inte tycker att det är ok.

Det är inte ett orimligt krav att man skulla kunna välja när prylen X skall vara aktiv.
Användarvisningsbild
av CarMan
det byts inte specielt många glöd stift. så där har ni fel.

dom värmare som strular är dom som inte andvänds! det är min erfarenhet av det hela.

om ni nu vill stänga av värmaren så kan ni ju bryta srtömmen till den.
av Marbas
VolvoB20 skrev: Att det funnits en meny med 3 lägen

-På
-Av
-Auto
Snälla Volvo, lyssna på era kunder! Uppdatera mjukvaran efter detta!!! Har betalt hur mycket pengar som helst för en bra bil, då kan ni väl ända uppdatera mjukvaran med denna enkla funktionen som sparar både kostnader för ägaren samt miljön... Spelar ingen roll hur få glödstift som byts på dieselvärmare, det intresanta är att kunden ska vara nöjd, eller det tycker kanske inte Volvo och dess auktoriserade verkstäder?

Går inte som en dans detta. Har fastnat i at[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]

Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]