Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
Är det något enkelt man kan göra om en frambroms gnisslar lite vid svaga inbromsningar. Ljudet försvinner om man trycker hårdare på bromsen. Finns det något standardfel, eller är det alltid unika orsaker? (Mycket irriterande missljud som jag trodde hade försvunnit efter -90 talet då jag trodde att skrikdämpningsplattor försvann på bilarna)
av Frigge
VolvoBM skrev:Är det något enkelt man kan göra om en frambroms gnisslar lite vid svaga inbromsningar. Ljudet försvinner om man trycker hårdare på bromsen. Finns det något standardfel, eller är det alltid unika orsaker? (Mycket irriterande missljud som jag trodde hade försvunnit efter -90 talet då jag trodde att skrikdämpningsplattor försvann på bilarna)

Rengöring och uppsmörjning är det som gäller.
av cme
Förutom att det ska vara rent och allt ska löpa lätt så gradar jag alla klippta plåtkanter på beläggen med fil. Det kan i bland finna risk att de "sätter sig" om de har vassa kanter. Jag har aldrig någonsin haft gnissel sen jag började med det omkring 1985. Svårt att säge när det jälpe eller inte men något gnissel har jag aldrig haft och inte heller mina komisar som jag rekommenderar att göra detta. Förklaringen är att man får kopplade komlexa styvheter när bromsen ansätts. Jag har en kompis som fått patent på en liknande frågeställning för tunga fordon. För cirka 10 år sedan gnisslade exempelvis bussar en hel del med stora garantiåtaganden som följd. Det gör dom inte längre. Man kan också ändra eläggens styvhet genom att fräsa av några millimeter vilket ersätter behovet av skrikplattor men kortar livslängden. Det går också att fräsa av en ordentlig kant (finns original på vissa märken). Man kan även göra en slits i belägget. Om man inte anser sig kunnig så är det inget man ska labrera med själv men man kan ju rådgöra med verkstan. Grada kanterna finns det ju inga som helst risker med. Detta gör också att smörjningen fnerar bättre.

cme
Användarvisningsbild
av greeeken
cme skrev:Förutom att det ska vara rent och allt ska löpa lätt så gradar jag alla klippta plåtkanter på beläggen med fil. Det kan i bland finna risk att de "sätter sig" om de har vassa kanter. Jag har aldrig någonsin haft gnissel sen jag började med det omkring 1985. Svårt att säge när det jälpe eller inte men något gnissel har jag aldrig haft och inte heller mina komisar som jag rekommenderar att göra detta. Förklaringen är att man får kopplade komlexa styvheter när bromsen ansätts. Jag har en kompis som fått patent på en liknande frågeställning för tunga fordon. För cirka 10 år sedan gnisslade exempelvis bussar en hel del med stora garantiåtaganden som följd. Det gör dom inte längre. Man kan också ändra eläggens styvhet genom att fräsa av några millimeter vilket ersätter behovet av skrikplattor men kortar livslängden. Det går också att fräsa av en ordentlig kant (finns original på vissa märken). Man kan även göra en slits i belägget. Om man inte anser sig kunnig så är det inget man ska labrera med själv men man kan ju rådgöra med verkstan. Grada kanterna finns det ju inga som helst risker med. Detta gör också att smörjningen fnerar bättre.

cme
Grada? vad menas me det?
av matzen10
Grada betyder nog att man slipar av kanterna. Gör dom lite runda s.a.s.

M V H
---> Matz
av cme
Jepp! Grada=runda till, ta bort den vassa kanten.

Efter stansningen så är kanterna i bland vassa och har ett "skägg". Hur mycket beror på klippverktygens slitage vid produktionen. Normalt sett är det säkert inget problem men ett fåtal får statisktiskt en mindre bra utformning. För tillverkaren är det inget ekonomi i att lägga till extra operationer eftersom då priset ökar. För oss användare lönar det sig dock. Vi vill ju inte ha oljudet. det tar några minuter max för fyra belägg.Jag har varit på en del verkstäder som anser att man ska leva men problemen och kallar dem för skönhetsfel.

cme
av Kena
Premiumskrik med andra ord, min fd. 140:a från 71 var alltså en premiumbil, intressant.
av Daddan
Tips nummer två: Metallfri pasta (istället för kopparpasta som inte är så bra för damasken runt bromskolven) på alla områden runt bromsklossen samt baksidan av densamma. Funkar kanon.

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]