Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1274825
Detta gäller en S60 2,4t -01.

Jag var hos två Volvohandlare vars verkstäder i stort sett kunde lova att min ojämna tomgång beror på att gasspjället var dåligt eller smutsigt. Eftersom bilen behövde kostas på andra saker kopplade till antal passerade mil så kostade jag på mig en rengöring av gasspjället. Ett nytt kändes lite väl dyrt. Man kan konstatera att det inte hjälpte alls. Jag vet att gasspjället är av den "första" "dåliga" modellen men det är helt utbytt en gång för inte allt för många år sedan i bilens historia. I samband med service provtrycktes även motorn för att inte ta ned vevhusventilationen i onödan och det verkade inte vara igensatt heller. Det hade annars varit dags för den.

Tomgången kan ibland vara jämn vid flera tillfällen, nästan alltid vid kall motor, för att sedan krångla igen. Den håller sig stabil på 800 rpm, tappar långsamt, för att sedan dippa ned så att lamporna blinkar till och sedan upp på högre varv ett tag.

Andra symptom som kan vara relaterade är att motorbromsen är lite ryckig och stöter men bara ibland. Jag tycker också att bilen på låg växel och lågt varv är ganska trög jämfört med för när jag köpte den. Generellt sätt går den bra. Inget fel verkar bli värre och värre. Felkoder som kan vara relaterade men inget som Volvo kommenterade är ECM-644A (Kamaxelposition, avgas) och ECM-4801 (Katalysatoreffektivitet, bank 1). Dessa felkoder kommer och går lite och jag har aldrig upptäckt något fel i övrigt kopplat till dem.

Det enda som fanns kvar enligt serviceprogrammet är att byta tändstift. Jag får väl göra det men jag tar gärna emot tips på andra saker.
#1274828
Kamläge på avgas kammen kan väl vara relaterad.
Men du beskriver ganske typiska symptom på gasspjället, när det börjas.....

Tjuvstopp när man släpper gasen inför tex korsning.
Svajande tomgång.
Dippade tomgång utan uppenbar anledning
Dör på tomgång.
Orolig gång i fart vid låg belastning, (lite som att röra gasen försiktigt hela tiden.)

Få har alla symptom.

Rengöring kan "köpa tid", (dvs funka en stund till) och regelbunden rengöring ger längre livslängd och trevligare gång.

Även den nya typen av gasspjäll mår bra av rengöring emellanåt, men inte så kul jobb på en turbo.
På sugmotorerna tar det 10min.

Var det utbytta spjället begagnat?
Var det ett nytt av samma typ?
Dvs inte ett renoverat/uppgraderat av externa firmor, utan ett nytt Magneti Marelli orginal.
Renoverat är både bättre och billigare.
#1274835
Gasspjället är märkt Magneti Marelli men med en gul eller gulaktig etikett som brukar vara tecken på att det är det nya men det kanske bara har gulnat av ålder. Det var utbytt på Volvo enligt historik men jag kan inte säga om det var nytt eller inte. Jag får titta i pärmen en gång till.

Är det idé att gå tillbaka med kamaxelläget och se om Volvo kan ställa in det? Jag har ingenting i historiken att de skulle ha läst ut några koder men den kan ha varit borta vid det tillfället. De har gjort andra anteckningar på slutet av genomgången men det har gällt karossen eller styrled etc.
#1274840
Gul etikett är en förstärkt variant av Magneti Marelli.(ETM)
Håller bättre men långt ifrån bra.

Nya typen (ETA) från Bosch kom under 2002 på turbo och är inte bakåtkompatibelt.
Helt annan typ.
#1275907
Nya tändstift och bilen går iallafall mycket bättre. Tomgången har varit jämn de få gånger jag startat hittills efter bytet men jag vågar inte blåsa faran över.

Dessvärre var den yttre isoleringen på kablarna till tändhattarna som bränt kex. Det hade inte hjälpt om bilen varit kall tror jag. Det var bara att dammsuga bort. Inre isoleringen såg helt ok ut överallt. Kan man köpa sådan svart värmetålig kabelsamlare någonstans på meter? Det går väl inte med IKEAs kabelsamlare för elsladdar i hemmet antar jag. Jag antar att det inte är jättebra att köra runt med den inre färgade isoleringen direkt mot topplocket.

En annan fråga är: Finns det måhända ett artikelnummer på skruvarna som sitter i täckbrickan i plast över stiften? Jag har inte hittat själv. Torxspåret var lite slitet här och där. Jag brukar köpa på Amazon när jag har har artikelnummer så blir det billigt och bra.
#1276284
Ingen förbättring av tomgången med stiften tyvärr.

Nu var jag till Volvo igen och de gjorde en ad hoc-avläsning av felkoder med dator men det kom inte fram något nytt. De hittar också bara ECM-644A och ECM-4801 och nu tänkte jag rengöra och byta packning vid omställningsventilen till kamaxeln på deras inrådan. Annars har de svängt nu och tror på att katalysatorfunktionen påverkar tomgången. Jag tror jag får leva med tomgången tills vidare och annars hoppas på omställningsventilen.
#1276368
Katalysatorn är extremt långsökt.
Den är snarare ett följdfel.

Eller en konsekvens av för mycket småkörande.
#1345978
Nu har jag kört ytterligare ett år med samma fel på tomgången vid varm motor och "lite" dålig respons vid gas även om jag egentligen inte minns hur bilen gick innan. Inga andra driftsproblem. Alltjämt ingen felkod. Fick jag det hade ju saken varit klar. Finns det andra sätt att veta om gasspjället har problem utan felkod eller är det annars bara symptombilden man går på? Jag börjar bli lite trött på att lamporna står och blinkar till vid korsningarna när man stannar och även instrumentpanelens belysning svajar när tomgången dippar och sedan går upp igen. Radio och eftermarknadsbluetooth påverkas som tur var inte.
#1369480
Symptomuppdatering:
Jag öppnade huven när motorn var varm och stod på tomgång. När den kommer in i den dippande tomgången med lampor som går ned och allt kan man höra ett tydligt rassel eller ljud som liknar ett spärrskaft som klickar och sedan går motorn upp i varv över normal tomgång och dalar sedan ned igen. Ljudet kommer från någonstans runt luftfilterburken. Där sitter ju inte gasspjället på en turbo. Alltjämt inga felkoder utom ECM-644A sedan tidigare. Jag vet inte hur aktiv den egentligen är hela tiden.
Waze i Apple CarPlay?

Hej! Waze varnar inte för fartkameror nä[…]

Volvo On Call

Fick svar från supporten: Hej Mikael, Ta[…]

Hej. Spjällhuset kanske. Ungefär så[…]

Överväxel skjuter säkringar

Det är reläet som omvandlar signalen fr&[…]