Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tach
på både höger och vänster sida. Bilen har precis rullat 10000 Mil, kostnad på verkstad 7900:-, ringde Volvia om maskinskadeförsäkringen skulle täcka detta, javisst svarade dom glatt, be verkstad ringa oss ang pris, verkstaden ringde mig och medddelade att detta kalas skulle gå på 11000:- om jag använde försäkringen :evil:

Tror faktiskt att en gång Volvo aldrig mer, tycker det är sanslöst ...
Användarvisningsbild
av greeeken
Tach skrev:på både höger och vänster sida. Bilen har precis rullat 10000 Mil, kostnad på verkstad 7900:-, ringde Volvia om maskinskadeförsäkringen skulle täcka detta, javisst svarade dom glatt, be verkstad ringa oss ang pris, verkstaden ringde mig och medddelade att detta kalas skulle gå på 11000:- om jag använde försäkringen :evil:

Nu förstår jag inte, hur kan det kosta dig pengar om försäkringen går in och täcker detta??
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Ööhh...... Jag tror det blivit någon miss i länken va?

Du borde ju bara behöva betala en självrisk på jobbet!

Mitt tips är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga varför priset blivit så högt!
Det måste blivit ett missförstånd, det ska du inte klandra Volvo för som du skriver...

Ring Volvia och fråga så ska du se det löser sig till det bättre :lol:
av Kirre
Kan det vara så att självrisken är procent på kostnaden.

Vet att Trygg-Hansa har 25% på Audi självrisk på maskinskada, men det verkar ju inte stämma med tanke på priset från Volvo :(
av Daddan
Det jobbiga är om du inte köpt av volvohandlare för då slutade just maskinskadeförsäkringen att gälla... Annars står det i villkoren (du är i brytgränsen):
Om bilen körts 8 000–10 000 mil är självrisken 25%
av skadekostnaden, dock minst 3 500 kr.
Om bilen körts 10 000–12 000 mil är självrisken 30%
av skadekostnaden, dock minst 5 500 kr.

Om jag tolkar detta som försäkringsbolaget antagligen också gör: 2 hjullager = två självrisker vid 10.000 mil lika med 7.000:- eller 11.000:-.
Användarvisningsbild
av greeeken
Men va kostar det att byta båda.
Verkstan sa 7900 , hur kan då försäkringen säga 11000?
då skiter man i försäkringen o kör utan den.
Ja menar om 11000 är den 30% summan som du säger undrar då va kalaset kostar, ca 35000 kr eller?
av Daddan
Självrisken är alltid minst 5500:-, eller om det skulle bli dyrt 30% av kostnaden. Det är f-n så mycket billigare att reparera utan försäkringen ju...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tach skrev:på både höger och vänster sida. Bilen har precis rullat 10000 Mil, kostnad på verkstad 7900:-, ringde Volvia om maskinskadeförsäkringen skulle täcka detta, javisst svarade dom glatt, be verkstad ringa oss ang pris, verkstaden ringde mig och medddelade att detta kalas skulle gå på 11000:- om jag använde försäkringen :evil:

Bytte alldeles nyss lager själv på bil som har några år på nacken, lagren kostade 49.90 kr per styck och det tog inte lång stund att trycka dit de nya lagren. Jag må säga att utvecklingen går frammåt med rasande fart 11.000 kr..... huva.

Om utvecklingen fortsätter utvecklas i samma takt kommer hjullagerbyte att landa på samma pris som en normalvilla i Djursholm inom 15 år. :lol:
av Tach
Det är som ni skriver 2 självrisker a 5500 kronor styck. jag har skrivit en överklagan, hjälper väl inte men men, tycker bara att hur man än vrider på saken så ska väl det aldrig bli mer att gå genom en försäkring, som man ju betalar en års premie på?
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Varför är det 2 st självrisker? Det borde ju vara ETT jobb förutom att mekanikern flyttar sig runt till andra sidan!?

Vad händer om det sker ett motorhaveri och 5 olika saker ska åtgärdas i motorn och man använder sig av maskinskadegarantin, ska man då behöva betala 5 x 5.500:- summa sumarum 27.500:-?
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]