Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Historik:
Bilen dog och togs tills märkesverkstad.
De felsökte, vi fick tillbaka den en dag senare, och de konstaterade att bilen fått soppatorsk och fyllde i 5L bensin.

I veckan kom fakturan på nästan 5000kr!
Är detta rimligt?

Där stod att de hade gjort en "systembaserad felsökning el3", kontrollerat bränslepumpens tryck, demonterat bränslepumpen (ett jobb på ca 3timmar enl verkstaden) och uppgraderat mjukvaran för "styrenhet, ecm bensin onladdn, cem omladdn".

Enligt verkstaden hade de demonterat bränslepumpen och då upptäckt att det inte fanns någon bensin i tanken. De kunde ju inte veta att den var tom, mätaren stod ju på halvtank var deras kommentar i telefon idag.

Borde de inte enkelt kollat om det fanns soppa i tanken innan de lägger ner 3-4h på att göra allt detta jobb? Eller är det jag som är efterklok?

Tror ni jag på något sätt kan få ner denna kostnad eller är det bara att betala och glömma?

Är detta ett vanligt fel så de borde tänkt på att kontrollera detta?

(Bilen är 3år och 2 mån, men ej köpt hos dem)
Användarvisningsbild
av greeeken
Tror dom fetljuger
5000 kr för en felsökning?
Kopplar dom inte in den til ldatorn o kolalr först innan dom börjar demotera hela bilen

vilka tjuvar
Användarvisningsbild
av CarMan
hur ska datorn se att det är tomt på bränsle? den har ju knapast ögon eller rönkensyn!

men lite väl saftigt för att inte ha tagit kontakt med kunden under felsökningen
av matlun
De började nog med att koppla upp sig men som du säger kan ju inte datorn se att det är slut på soppan (i all fall inte om givaren visar fel).

Uppenbarligen insåg de att det var något med bränsletillförslen eftersom de fortsatte felsöka där. Förstår bara inte varför de både uppgraderade mjukvaran, testade trycket och tog bort pumpen innan de upptäckte att bensin saknades? Borde de inte börja kolla detta?

Ni bilkunniga: Finns det något enkelt sätt att kontrollera om det finns soppa och gör man inte det om motorn ej får bensin?

Sa också till dem idag att de borde förstått att vi skulle ringa dem och vara förbannade om de inte tar upp en sån här summa i förväg utan bara skickar ut fakturan!
Speciellt som de till och med sagt att det var soppatorsk och att efter de fyllt på bensin så startade bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
normalt för farane är väll att man:
kollar felkoder
kollar bräsnletryck
mäter om det finns ström till pumpen
demonterar tankarmatur.

sen ringer man kunder.
man har ju nu hittat orsaken till varför bilen inte startar & måste ju kolla vidare på varför bränslemätaren visar fel,

bilen har ju om man ska hård dra det 2 fel
Användarvisningsbild
av Bänktsson
V70 har en bränsletank av typ sadeltank, i den finns
2 stycken nivågivare monterade, en på var sida.

Misstänker man att mätaren kan visa fel så kan man
läsa av nivåerna för respektive sida med datorn och
skulle dom nu avvika ordentligt från varandra så
har man troligen en kärvning i en av givarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bänktsson skrev:V70 har en bränsletank av typ sadeltank, i den finns
2 stycken nivågivare monterade, en på var sida.

Misstänker man att mätaren kan visa fel så kan man
läsa av nivåerna för respektive sida med datorn och
skulle dom nu avvika ordentligt från varandra så
har man troligen en kärvning i en av givarna.
ja vist kan man göra så.
men om du inte har fasit som vi har här, varför ska man anta att en givare visar fel?
man kollar ju först o främst efter felkoder & deta genererar inga felkoder.

om man nu mistänket att det är fel på tankmätaen så kan man kolla deta.
men det kan ju lika gärna vara fel på spänningsmatningen till spridarna, eller fel på impulsgivaren eller nått annat som finns på en bil.

dessutom så är det ju bara en gissning utefrån dom värden man frå från datron. det måste ju fportfarande kollas för att konstatera fel

det minst sanorlika är at kunden kört soppa torsk, då dom flästa vet hur mycke det borde vara i tanken ungefär.

lämnar man in bilen på felsökning så kostar det pengar, det är väll inget konstigt. men att det kostar 5000:- utan att nån sagt ett gnota eller att man inte talat om det från början är väl lite saftigt. (man vi vet ju inte vad som sagt innan & under felsökningen)
Användarvisningsbild
av Mr H
OK för att bränslemätaren hängt upp sig, men är det bara jag som har ett "hum" om hur långt jag kommer på en tank?

Kanske är jag udda som person som nollar trippmätaren när jag tankat, och dessutom för körjournal. Hade jag kört låt säga 70 mil sedan jag tankade senast och bränslemätaren fortfarande visade på halv tank skulle i alla fall jag bli en aning misstänksam. Min normala intervall mellan tankningarna är ca 75-80 mil.

Hur som helst, jädra sur räkning att få så där utan att ha blivit förvarnad!
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Normalt sätt skall man kunna få ett pris innan man lämnar
in bilen på verkstad, dock finns undantag.

Felsökning är t ex ett sådant undantag där det kan vara svårt
att få ett fast pris på, man vet ju inte vad felet är innan man
hittat det.

Du skall åka tillbaka till firman matlun och be dom förklara
exakt för dej vad det är som kostar 5000:-. Fick du inte ens
veta vad det skulle kosta när du hämtade bilen?
matlun skrev: I veckan kom fakturan på nästan 5000kr!
Är detta rimligt?

Där stod att de hade gjort en "systembaserad felsökning el3", kontrollerat bränslepumpens tryck, demonterat bränslepumpen (ett jobb på ca 3timmar enl verkstaden) och uppgraderat mjukvaran för "styrenhet, ecm bensin onladdn, cem omladdn".

Enligt verkstaden hade de demonterat bränslepumpen och då upptäckt att det inte fanns någon bensin i tanken.
ja, 3 timmars jobb är väl i jänma slängar ca 2500 kr ,sen felsökningstiden på elsidan? 1500? sen har dom köpt mjukvaror, för ECM och CEM, plus nedladdning ca 6-700 kr
inga ovanliga summor, men det är ju sådär, i efterhand kan man ju tycka att det är dyrt för ett sådant banalt fel, men trots allt kostar för att få fram felet?

Det jag mest är konfunderad över att om bränslemätarn låst sig, och ägaren bara kör och kör och kör, måste nästan tro att bilen slutat dra bränsle?
jag menar jag skulle ju ha reagerat om bränsle mätarn står på halvtank om man kört över 50-60 mil..där lär ju jag ha reagerat iaf.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur p&ari[…]

Balans ljudsystem

Så här ser det ut i min.. Dom kund[…]

Det finns folk här som lyfter av multirib-rem[…]

Samma sak när man drar släpkärra. […]