Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buuyuu
Hej på er.

Jag har tidigare jobbat inom ICA (ska inte säga var jag jobbar nu... Inte dagligvaruhandel, så det är inte COOP) och i vissa butiker har de något som kallas färskvarugaranti. Det innebär att om jag köper en vara och den visar sig vara dålig, kan jag lämna tillbaka den och jag får dubbla varans pris (alltså priset*2) tillbaka som kompensation. Detta är något som ICA handlarna tagit fram för att hävda sig i den stenhårda konkurrensen inom dagligvaruhandeln. Kunder är nyckfulla varelser och vid minsta problem så är det inte ovanligt att de byter butik. Därfår måste man värna om sina kunder.

Nu till mitt förslag. Jag tycker att volvo ska införa liknande system vid garanti-reparationer. Pengarna tillbaka, åtminstone. Visst det kostar, men hur många bilköpare kommer inte att välja volvo när man vet att de tar sitt ansvar om något fel i samband med reparation uppstår. Detta ger också killarna på golvet ytterligare ett incitament att göra sitt bästa (vilket jag tror att de redan gör, fel kan alla göra men det viktiga är att kunden ska inte lida ekonomiskt för det.). Kunden måste komma först.
av jbl
Det finns ju redan i vissmån genom goodwill efter garanti tiden är slut.

Skulle verkstan bjussa på allt skulle dom få lägga ned.
Användarvisningsbild
av CarMan
det vore ju trevligt, men jag tror att det inte går att genomföra.
1. varan är metydligt dyrare.
2. varan är otroligt komliserad att framställa/bygga
3. varan har en betydligt längre livslängd (man har valt att ha garanti istället)

hur länge kan jag vänta innan jag klagar på at en tomat var gammal, jämfört med en bil som rullat 10 000 mil & är 3 år gammal .......

Ford kör en annan variant.
dom garantier som vid syning visarsig vara felaktiga (kanrörasig om ett fel i fylt papper, eller en del som är bytt fast den är hel)
där får verkstan som gjort jobbet betala 10 gånger beloppet dom vil ha av Ford.
av buuyuu
Jag kan tänka mig att om jag varit inne med bilen på service, kommer ut därifrån och inom några dagar så får jag åka tillbaka pga. att något inte är som det ska vara. Då bör jag inte bara få felet åtgärdat utan också någon form av kompensation och då menar jag inte ett bubbelgum :D .

Jag talar i egen sak här naturligtvis. Köpte bilen för 1 år sen, har lämnat in bilen på verkstaden 2 ggr. 1: byta till vinterdäck, på varje hjul satt minst 2-3 bultar så löst att jag kunde dra åt dem med fingrarna. 2: 14 000mila service, efter 2 mil så skruvar nån bult upp sig på mina nya krängningshämmare. Det är 2 av 2 ggr. alltså 100% misslyckade serviceåtaganden.

Nu tror inte jag att det kommer hända fler ggr. utan det har säkert handlat om ren skär otur. Jag är positivist. Men jag har ändå varit tvungen att avsätta tid för att åka till verkstaden 2ggr. extra. Det ska jag inte behöva göra. Det ska funka 1:a gången, det är ju rutinerade killar som jobbar. Jag tycker det är naturligt i detta fallet att man erbjuder mig någon kompensation för besväret. OCH jag ska inte behöva be om det, det ska erbjudas av ren omtanke!
Användarvisningsbild
av Bosa
Sen finns ju givetvis risken att kunderna försöker missbruka ett sådant erbjudande, inte alla förstås men säkert fler än man tror. Samt att en kompensation för en kund kan vara guld värt medans nästa kund anser att samma kompensation är totalt värdelös och kräver nåt annat. Så ha kompensation inom detta område ska i så fall inte vara något man går ut med som policy utan tillämpas i vissa fall. Är åtminstone så vi jobbar inom mitt område där produkterna närmar sig vad en V70N Classic kostar, men då jobbar vi främst mot företag och inte privatkunder också och det fungerar bra.
av buuyuu
Jag vet att iaf. jag hade blivit glad om de sagt att "Du, vi är ledsna för att du råkat ut för det här. Vi tankade full tank som kompensation för ditt besvär. Det var ju tur att ingen olycka hände iaf." eller "Här får du ett presentkort på att använda till bilen" när jag kom för att hämta bilen. Att erbjuda något utan att man ber om det gör väldigt mycket för en privatperson.

Jag är lite besviken, det är som skrivet 2 ggr. av 2 det hänt. Nåja, jag fick ett namn på en som jag kunde ringa ang. detta. Jag ska kontakta honom så får vi se. Det löser sig säkert.
Användarvisningsbild
av CarMan
vid servicar så lämnar alla aktoriserade volvo verkstäder service garanti, det vet jag ingen annan som gör!
av buuyuu
Jo, visst åtgärdade de problemet gratis. Jag funderade väl mer på kompensation för besväret. Men det ordnar sig säkert.
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:vid servicar så lämnar alla aktoriserade volvo verkstäder service garanti, det vet jag ingen annan som gör!
Utdrag från Toyotas hemsida angående service:

Din Toyota tas om hand på ett fackmännamässigt sätt.
Du blir kontaktad om vi skulle upptäcka något som bör åtgärdas men som inte ursprungligen beställts, inklusive prisförslag.
-DU FÅR FULLSTÄNDIGA GARANTIER SÅVÄL SOM PÅ ARBETE SOM PÅ DELAR-.Din bil är färdig när vi lovat, till överenskommet pris. Om kostnaden överstiger 1.000 kr har du rätt till skriftlig uppgift om ett ungefärligt, fast eller högsta pris.
Du får kontroll över kostnaderna - du vet ju slutnotan redan från början.
Om du vill veta mer om Kontrollerad Bilverkstad kan du besöka http://www.kbv.nu/v2

Så nu vet du en till iallafall... :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
CarMan skrev:vid servicar så lämnar alla aktoriserade volvo verkstäder service garanti, det vet jag ingen annan som gör!
Utdrag från Toyotas hemsida angående service:

Din Toyota tas om hand på ett fackmännamässigt sätt.
Du blir kontaktad om vi skulle upptäcka något som bör åtgärdas men som inte ursprungligen beställts, inklusive prisförslag.
-DU FÅR FULLSTÄNDIGA GARANTIER SÅVÄL SOM PÅ ARBETE SOM PÅ DELAR-.Din bil är färdig när vi lovat, till överenskommet pris. Om kostnaden överstiger 1.000 kr har du rätt till skriftlig uppgift om ett ungefärligt, fast eller högsta pris.
Du får kontroll över kostnaderna - du vet ju slutnotan redan från början.
Om du vill veta mer om Kontrollerad Bilverkstad kan du besöka http://www.kbv.nu/v2

Så nu vet du en till iallafall... :wink:
garanti på delar & arbete lämnar alla seriösa verkstäder, både märkesbundna & allbilsverkstäder. men Voolvo har nått som kallar för service garanti & det är nått helt annat
Värmare XC60 22-

Ja, det var då inte den uppgiften jag fick f[…]

Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]