Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ampy
Hej jag har lagt tråd förr ang imma i min bil, men har inte lyckas fixa det fick massa förslag men igen konret. Dränera vart hur? är det någon som vet nått om detta. Det immar hur jag än gör med kliman men bara vid -0 och lägre temp ute.!!

M.v.H HJÄLP
Senast redigerad av 1 Ampy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
1. tvätta rutan på innsidan
2. ta bort snön från torkardiket & vindrutan
3. se till att inte dra in snö /väta i bilen
4. ha ac alltid på
5. slå på defroster läget om det immar på, i annat fall ska den stå på auto
6. beroende på hur & när det immar på så kan man justera luft flödet
7.när byttar cupefiltret

------------------------
beskriv vad du gjort & hur du har reglagen m.m.
när kmmer imman (vis dtart eller när du kört x antal mil.....)
komme imman förts uppe /nere/tillhöger eller vänster m.m.
Användarvisningsbild
av Ampy
CarMan skrev:1. tvätta rutan på innsidan
2. ta bort snön från torkardiket & vindrutan
3. se till att inte dra in snö /väta i bilen
4. ha ac alltid på
5. slå på defroster läget om det immar på, i annat fall ska den stå på auto
6. beroende på hur & när det immar på så kan man justera luft flödet
7.när byttar cupefiltret

------------------------
beskriv vad du gjort & hur du har reglagen m.m.
när kmmer imman (vis dtart eller när du kört x antal mil.....)
komme imman förts uppe /nere/tillhöger eller vänster m.m.
1. gjort det 10 GG
2.bilen står i varm garage
3 samma
4.alltid på
5.hjälper inte blir imma i backspegels linje vågrätt o uppåt
6.service gjord för 2 månader sen har kollat på att det är nytt kupe filt.. den är ny.
det kommer när jag har kör ca 1-2 km börjar där bak sen förflyttar sig mot fram rutor sen blir det på fram rutan 2cm ner för detn gröna borden. Sen börjar bakrutor att svättas i princip.
av Marbas
Du andas för mycket i bilen...

Nej, skämt å sido, låter som att fläkten blåser in fuktig luft. Du skrev att ACn var på, men funkar den, hur är det med dräneringen för AC kylaren? När AC kyler eller "tar bort fukten ur luften" så ska fukten ta vägen någonstans. Gör den inte det så blåses den in i bilen istället...

Har du märkt någon skillnad om du stänger av fläkten, immar det igen "mindre" då?
av reflex
För några dagar sedan hamnade jag bakom en illaluktande diesel lastbil vid ett rödljus. Passade då på att trycka in den där knappen som gör att igen luft tas utifrån utan all luft cirkulerar bara inne i cupen. Nästa dag då jag tog bilen för en längre färd, så började det imma igen efter någon km, jag började öka fläkten och ändrade på reglagen, men icke det immade igen nästan helt på sidoruterna. Så höll det på några timmar tills jag kom på att åter låta luft komma utifrån. Då blev allt som förr igen. Kanske kan spjället som reglerar detta kärva och stå i fel läge?
Användarvisningsbild
av CarMan
reflex skrev:För några dagar sedan hamnade jag bakom en illaluktande diesel lastbil vid ett rödljus. Passade då på att trycka in den där knappen som gör att igen luft tas utifrån utan all luft cirkulerar bara inne i cupen. Nästa dag då jag tog bilen för en längre färd, så började det imma igen efter någon km, jag började öka fläkten och ändrade på reglagen, men icke det immade igen nästan helt på sidoruterna. Så höll det på några timmar tills jag kom på att åter låta luft komma utifrån. Då blev allt som förr igen. Kanske kan spjället som reglerar detta kärva och stå i fel läge?
kan mycke väl vara så.
bilen har normal luft fuktighet. men med en eller flera personer i bilen så ökar luft fuktigheten om ingen ny luft kommer in.

kör ful fläkt. då ska du höra skilnad i fläckt ljudet, när du ändrar på resirkuletionen
Användarvisningsbild
av Ampy
Marbas skrev:Du andas för mycket i bilen...

Nej, skämt å sido, låter som att fläkten blåser in fuktig luft. Du skrev att ACn var på, men funkar den, hur är det med dräneringen för AC kylaren? När AC kyler eller "tar bort fukten ur luften" så ska fukten ta vägen någonstans. Gör den inte det så blåses den in i bilen istället...

Har du märkt någon skillnad om du stänger av fläkten, immar det igen "mindre" då?
Ja det blåser fuktigt luft känns det som deb blir ju som bastu där bak känns som om luften inte vill ut från bilen men ÄR det någon som vet hur man dränerar detta.!
Användarvisningsbild
av CarMan
Ampy skrev:
Marbas skrev:Du andas för mycket i bilen...

Ja det blåser fuktigt luft känns det som deb blir ju som bastu där bak känns som om luften inte vill ut från bilen men ÄR det någon som vet hur man dränerar detta.!
luften ska ut vua bagaget, du hr väl ingen baslåda eller liknande?
om du öppnar sidofacken bak så finns luft slusar där.
Användarvisningsbild
av Ampy
nepp tom bagage inget alls så detä är inte det det konstiga är att det hjälper inte alls jag har provat med alla grejjer o kanppar inget funnkar det mäst sannolika är att dräneringen behövs och jag vill veta hur man gör det om någon vet så kan ni väl förklara!!
Användarvisningsbild
av Ampy
Så det va kul att komentera allt detta men jag sägger så här grabbs mycket snack lite verkstad när man ställer en fråga hur man fixar felet så är det inte många som kan svara. Men tur att man känner riktiga proffs så 1. dränering 2. värmepaketet det är bara dem 2 grejjer och han visa mig hur jag skulle dränera många vet ju inte det här men duktiga på att prata eller hur CARMAN!

Går inte som en dans detta. Har fastnat i at[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]

Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]